torsdag 9 januari 2020

Sålt Nibe (pga P/E 38)

Knappt har det nya börsåret startat innan första förändringen i portföljen genomförs.

Jag sålde av hela innehavet i Nibe på grund av P/E talet som uppgår till 38. Detta beror inte på någon engångshändelse som påverkat vinsten utan det är aktiekursen som dragit iväg som en raket sista tiden. Jag tycker inte att bolagets kvalitéer motiverar P/E 38 och direktavkastning 0,8 % så jag sålde av hela innehavet.

Vi får se i efterhand om detta var ett klokt beslut eller ej, mina aktiviteter i bolaget ser ut enligt nedan och totalt har jag köpt aktier för 11 308 kr och erhållit utdelningar på 542,6 kr innan jag sålde hela innehavet för 26 646 kr. Kursutvecklingen gav en avkastning på 135 % och totalavkastningen (inklusive utdelning) har uppgått till 140 %. Detta är helt fenomenalt med tanke på att bolaget endast funnits i portföljen 3,5 år.




Än så länge har jag ingen plan för hur pengarna ska återinvesteras, de får ligga på kontot och vänta ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar