tisdag 26 april 2016

Jämförelse mellan Alfa Laval, Nibe, Atlas Copco & ABB

Så, efter 4 snabba analyser är det dags för en liten jämförelse av dessa 4 bolag.

Jag är som jag tidigare poängterat inte speciellt duktig på att göra mina egna analyser, så detta blir på en hyfsat generell nivå.


Alfa Laval Nibe Atlas Copco ABB
Tydlig huvudägare Ja Ja Ja JA
Soliditet 35,5 % 39,9 % 45,4 % 36,2 %
Omsättningstillgångar/totala skulder 0,58 0,52 0,95 0,86
Stigande omsättning senaste 10 åren Ja Ja Ja Ja
Vinst varje år senaste 10 åren Ja Ja Ja Ja
Stigande vinst senaste 10 åren Ja Ja Nej Nej
Direktavkastning 3,36 % 1,23 % 3,19 % 3,81 %
Utdelningsandel 38,6 % 29,9 % 65,5 % 85%
Utdelning senaste 10 åren Ja Ja Ja Ja
Stigande utdelning senaste 10 åren Ja Ja Ja Ja
P/E 13,56 24,18 20,46 24,19
P/S 1,31 2,26 2,35 1,3
Kurs/eget kapital 2,92 4,1 5,04 3,22
Beroende av FoU Ja Ja Ja Ja
Andel av omsättning till FoU 2,5 % 2,6 % 3% 4%

Svårt att avgöra huruvida ett bolag är köpvärt endast baserat på ovanstående. Men jag kan konstatera att Alfa Laval ser attraktivt ut tycker jag. Hyfsat god soliditet, stigande vinst, hög direktavkastning, låg utdelningsandel, lågt P/E. Jag är helt klart sugen på att köpa detta bolag, värt att tänka på är dock den enorma mängden goodwill som finns i bolaget, jag är lite orolig för vad marknaden kommer att tänka på det om det blir oroligt på börsen och folk börjar fokusera på riskerna istället för möjligheterna.

I övrigt har jag exponering både mot Atlas Copco och ABB via Investor, så jag bör inte ha för stor exponering mot dessa båda bolag genom direkt ägande, även om jag kan tänka mig att äga aktier direkt i dessa båda bolag.

Jag kommer sannolikt att ta in såväl Alfa Laval, Nibe och Atlas Copco i min portfölj, men i hyfsat små belopp. Huruvida jag kommer gå vidare och investera mer i bolagen får bli en senare fråga. Min poäng är att jag inte har hittat något absolut alarmerande i något av bolagen, det känns som att verksamheterna kan vara cykliska men att bolagens tjänster och produkter kommer att behövas även i framtiden.

Att jag sedan tycker att ett bolag känns dyrt (det tycker jag ju om de flesta bolag) medför bara att jag inte investerar alla pengar på en gång, inte att jag avstår helt. Risken att jag blir stående utan aktier i sådana bolag helt och håller är helt enkelt för stor. Exempelvis köpte jag aktier i Kopparbergs bryggeri trots att det kändes dyrt, och den aktien har blivit påtagligt dyrare sedan dess.

Exakt vad jag ska köpa för aktier i maj månad och för vilka summor återkommer jag om i ett senare inlägg.

OBS, detta inlägg är skrivet 2016-04-24 och tar således inte hänsyn till att Alfa Laval släpper kvartalsrapport 2016-04-25 och Atlas Copco 2016-04-26.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar