söndag 10 april 2016

Snabb analys: Alfa Laval

Om bolaget

Alfa Laval är en global leverantör av produkter och lösningar för värmeöverföring, separering och flödeshantering. Företagets nyckelprodukter är värmeväxlare, separatorer, pumpar och ventiler. Alfa Lavals produkter används bl.a vid framställning av livsmedel, kemikalier och läkemedel, i verkstadssektorn gruvindustrin och på fartyg. Produkterna säljs i cirka 100 länder.

Största ägare

Tetra Laval BV (26,1 % av rösterna)
Swedbank Robur (6,5 % av rösterna)
Alecta (6,3 % av rösterna)
Foundation Asset Managment (6,0 % av rösterna)
AMF Försäkring och Fonder (5,2 % av rösterna)

Jag ser positivt på att det finns en stark och tydlig huvudägare. Jag vet tyvärr inte så mycket om denna huvudägares finansiella muskler vid händelse av kris, kanske är de storägare i fler bolag som kan kräva stöd vid en större ekonomisk händelse. En tydlig huvudägare borgar dock för att bolaget styrs med långsiktighet.

Risker

Tetra Pak utgör som kund 4,2 % av Alfa Lavals omsättning.

Skuldsättning

Soliditet: 35,5 %
Omsättningstillgångar: 19 266 MSEK
Långfristiga skulder: 17 861 MSEK
Kortfristiga skulder: 15 613 MSEK
Omsättningstillgångar / totala skulder: 0,58.

Att jämföra med H&M som har 67,6 % i soliditet. Lundaluppen hade inte varit stolt över Alfa Lavals skuldsättning och hade gett bolaget underkänt på denna punkt.

Omsättning

Stigande omsättning de senaste 10 åren: Ja.

Vinst

Vinst varje år senaste 10 åren: Ja
Stigande vinst senaste 10 åren: Ja

Utdelning

"Med beaktande av koncernens förmåga till kassagenerering är målet att utdelningen över en konjunkturcykel ska motsvara 40–50 procent av justerad vinst per aktie. För 2015 har styrelsen föreslagit årsstämman en utdelning om 4,25 (4,00) kronor. Den föreslagna utdelningen motsvarar 38,6 (46,7) procent av vinst per aktie, justerat för övervärden."
Direktavkastning: 3,36 %
Utdelningsandel: 38,6 %
Utdelning senaste 10 åren: Ja!
Stigande utdelning de senaste 10 åren: Ja.

Värdering:
P/E: 13,56
P/S: 1,31
Kurs/eget kapital: 2,92

Forskning och Utveckling

Beroende av FoU: Ja!
Andel av omsättning till FoU: 2,0 - 2,5 %

Övriga anmärkningar

Bolagets goodwill har bokstavligen exploderat de senaste två åren, från att tidigare ha legat kring under 6 miljarder ligger de nu på ca 20 miljarder kronor, detta kan omöjligt vara bra!

Sammanfattning

Jag är absolut inte duktig på att analysera bolag helt på egen hand, men detta är ändå ett försök. Bolaget har en tydlig huvudägare och en stadigt stigande omsättning, vinst och utdelning där utdelningsnivån ligger på en trygg nivå. Värderingen har jag dålig förståelse för, men ser inte jättehög ut. Jag kommer i ett senare inlägg att jämföra alla de bolag jag nu tittar på och då kommer jag också att vara lite bättre påläst kring just värderingen. Skuldsättningen tycker jag ser hög ut vilket är en påtaglig nackdel då jag tycker att detta är en väldigt viktig detalj för de bolag jag är intresserad av att köpa.

Min egentliga slutsats väntar jag med att presentera tills jag hunnit kika på fler bolag.

Vidare har jag efter det att jag genomförde min egen analys tagit del av följande analyser:
Lundaluppen
Spartacus Invest
Spartacus Invest
Spartacus Invest

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar