lördag 30 april 2016

Ofrivilligt minskad dollarexponering

Den senaste tidens utveckling av förhållandet mellan svenska kronor och amerikanska dollar påvisar både fördelarna och nackdelarna med att ha exponering mot utländsk valuta.



Den aktuella nedgången för USD medför i mitt fall att värdet av mina amerikanska innehav minskar. Jag har dubbel exponering i dessa innehav, dels mot hur företaget utvecklas och dels hur valutakursen utvecklas.

Jag ser långsiktigt på innehaven och har inte för avsikt att låta valutakursen påverka mina beslut allt för mycket, även om jag tror att det är bra att ha den i åtanke. Detta är också orsaken att ett av mina mål är att ha en tydlig exponering mot bolag noterade i Sverige.

Att dollarn sjunker innebär inte bara att värdet på mina innehav minskar, dessutom minskar utdelningen från bolagen, vilket så klart är tråkigt. Detta är en av orsakerna till att det är viktigt att sprida sina inköp över tid, då prickar man både höga och låga valutakurser och får på så sätt ett bra och stabilt snitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar