tisdag 30 juli 2019

Inför köp i Bahnhof & Kopparbergs

Senare i veckan (torsdag, 1 augusti) är det dags att köpa aktier i både Kopparbergs och Bahnhof. Det är inga större summor det rör sig om, men ändå är det roligt att planera och analysera lite.

I Bahnhof som är ett av portföljens nyare innehav har jag hittills gjort 2 köp:
Sedan dess har kursen gått ner ytterligare och jag ligger nu 6 % back i mitt innehav. Bolaget släpper sin Q2 rapport den 20 augusti och mitt köp genomförs således innan dess. Enligt grafen nedan (hämtad från Börsdata) syns att både omsättning och vinst växer men att omsättningstillväxten kommit ned något (samtidigt som marknaden höjt på ögonbrynen åt utvecklingen i Elementica). Idag är P/E 23,2 och direktavkastningen 2,4 %, Bahnhof köps in till portföljen som ett tillväxtcase. Om 10 år tror jag inte att någon kommer ihåg dagens problem eller bekymmer samtidigt som bolagets vinst och utdelning växt stadigt.

Vad gäller Kopparbergs har jag ägt aktier ända sedan januari 2015 varpå jag sedan fyllde på aktier vid ett tillfälle vardera under 2017 och 2018, enligt grafen nedan. Kursen har kommit ner påtagligt nu den sista tiden, bland annat presenterades mediokra siffror förra sommaren trots att vädret varit extremt gynnsamt. Denna sommar har dessutom ett brittiskt dryckesbolag vinstvarnat (minns ej vilket) och det bådar eventuellt för ett sämre Q2 även för Kopparbergs.


Som man ser i bilden nedan (från Börsdata) har så väl vinst som omsättning stagnerat totalt. Idag är P/E 16,5 och direktavkastningen 3,9 % där ca 64 % av vinsten 2018 delades ut till ägarna. Utdelningen 2018 innebar en höjning på 3,4 % relativt 2017. Bolaget är i dagsläget ingen tillväxtraket. Nu köper jag bolaget som en defensiv utdelare till en ok värdering med möjlighet till framtida tillväxt och med möjlighet till att bolaget faktiskt blir uppköpt. Jag tror på att man får ordning på tillväxten framöver vilket då borde sätta fart på både aktiekurs och utdelningshöjningar. Tills något annat inträffar fortsätter jag att ta emot de utdelningar som kommer årligen.


Q2 från Kopparbergs släpps 21 augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar