lördag 27 juli 2019

Mina tankar och planer inför hösten

Nu har lite drygt halva året gått och under sommaren har jag fått mycket tid för att fundera kring kommande aktieköp för sista halvan av 2019.

Kommande köp för augusti är redan spikat. September - december innebär att totalt 4 aktieköp kvarstår att planera.

I augusti kommer jag fylla på i Bahnhof och Kopparbergs.

För de resterande 4 månadsköpen har jag följande tankar (utan inbördes ordning och med möjlighet att frångå dessa planer):


  • Att plocka in Iron Mountain och Brookfield Renewable Partners i portföljen. Direktavkastningen i dessa båda bolag är 8,13 respektive 5,73 %. Syftet är att öka kassaflödet in till portföljen, dessa köp innebär 8 nya utdelningar spridda över året.
  • Att öka i 2 befintliga amerikanska bolag, J&J och PepsiCo.
  • Att öka lite försiktigt i några innehav som alltid är lite för dyra, bland annat Wallenstam, Latour, Lundbergföretagen och Nibe. Köpen i dessa bolag blir säkert oerhört dåligt tajmade men små inköp spridda över tid kommer råda bot på detta.
  • Att öka i Duni, Kindred och Proact.
Jag är mycket nöjd med denna plan. Totalt är det ca 32 000 kr som ska investeras. Portföljen är värd ca 580 000 kr idag, det ska bli roligt att följa om portföljvärdet hinner gå över 600 000 kr eller om börsen/portföljen vänder ner under hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar