fredag 26 juli 2019

Min fortsatta syn på Kindred

I min första "analys" av Kindred skrev jag följande:
Jag köper inte bolaget som någon direkt tillväxtraket utan ser caset som en kassaflödesmaskin där hela vinsten i dagsläget delas ut till aktieägarna. Jag hoppas att bolaget inte ska påverkas allt för mycket av olika svängningar i konjunkturen utan att man fortsätter tjäna pengar och dela ut dem till aktieägarna, på så sätt får jag ett stabilt och bra kassaflöde att investera i bra bolag när börsen svajar ordentligt osv. Kindreds storlek och marknadsandel medför dels att man har muskler att tävla mot konkurrenter i form av marknadsföring, men också att man kan bära upp de kostnader som krävs i form av compliance för den regelefterlevnad mm som krävs på reglerade marknader.
Detta synsätt kvarstår till 100 % och jag har för avsikt att öka mitt ägande ytterligare framöver under året. I och med rapporten tidigare i veckan omvandlades bolaget till ett "turn around case" vilket borde öka fokus på bolagets problem och utmaningar framöver, vilket så klart är bra då man inte ska ta för lätt på utmaningar men det lär fördröja framtida kursuppgångar.

Det ska bli intressant att se vad som händer när sommaren går mot sitt slut och investerarna börjar återvända till börsen. Vad fonden Core Ny Teknik gör med sitt innehav blir också intressant att följa.

Kindreds VD Henrik Tjärnström äger ca 1,6 miljoner aktier i bolaget till ca 96 miljoner kr och sitter därmed i samma båt som oss övriga aktieägare, så VDs agerande gällande kommande köp eller sälj är som alltid av stort intresse.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar