tisdag 2 juli 2019

Månadsrapport juni samt halvårsavstämning 2019

Första halvan av 2019 har passerat och jag har äntligen tagit semester, nu ska jag njuta av 7 veckors ledighet (semester & föräldraledighet) i sommar med förhoppning om mycket sol och värme.

Månadens aktieköp genomfördes precis som planerat i Industrivärden och Investor, totalt 8058 kr investerades.

401 kr erhölls i utdelning från Unilever, J&J, Realty Income och Mc Donalds.

Jag noterar också att för ett år sedan höll portföljen på att passera 400 000 kr i värde, 14 månader efter att ha passerat 300 000 kr. Idag är portföljen nära att passera 600 000 kr och att det bara tog 8 månader från 400 000 - 500 000.

I början av juni fanns det 16 023 kr för aktieinvestering. Sedan dess har 401 kr erhållits i utdelning, 5000 kr satts in för aktieköp samt att jag har köpt aktier för 8058 kr. Kvar i kassan för aktieköp finns därmed 13 366 kr.

Halvårsavstämning


Vad gäller halvårsavstämningen gör jag det ganska lätt för mig, jag följer nämligen samtliga av mina uppsatta mål till punkt och pricka. Jag avsätter 5 000 kr i månaden för aktieköp, återinvesterar alla utdelningar, köper bara aktier (i bolag som gör vinst och delar ut pengar, jag köper inga fonder), inget bolag utgör mer än 10 % av portföljen osv.

Självförsörjandegraden däremot sticker ut ordentligt åt det positiva hållet. Tidigare år har jag grovt överskattat hur stor del av hushållets utgifter som täcks av utdelningar, i år var jag mer konservativ och nu kan jag konstatera att jag redan vid halvårsskiftet har nått målet för helåret som låg på 4,25 %. Dels har jag gjort ett extra aktieköp (Aspire) och dels har vi hållit våra kostnader väldigt låga. Jag sätter inte upp något nytt mål nu utan fortsätter på inslagen linje och ser vad resultatet blir vid årsskiftet.

I övrigt sammanfattas portföljutveckligen som vanligt nedan med några grafer:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar