söndag 9 oktober 2016

Delårsrapport Industrivärden Q3 2016

I torsdags kom delårsrapporten från Industrivärden för årets tredje kvartal. Jag hade helt missat detta men blev uppmärksammad då jag läste Petruskos senaste inlägg där han sammanfattar veckan.

Nu har jag själv hunnit läsa igenom och bilda mig en uppfattning om rapporten.

Jag uppmärksammade inte Industrivärdens rapport för Q2 då den släpptes i semestertider.

Länk till Q3-rapporten.

När jag i april uppmärksammade Industrivärdens rapport för årets första kvartal kunde jag konstatera att jag var mycket nöjd med hur skuldsättningen minskat från 15 % till 12 % och då uppgick till 10,12 miljarder kronor. För att möjliggöra detta hade man sålt aktier för 1,5 miljarder kronor.

Industrivärden hade då minskat sitt innehav i SCA, SHB, Skanska, ICA och "övrigt". Man var mycket stolta över att man fått kreditbetyget höjt till A/Stable/A-1.

När nu tar del av rapporten för tredje kvartalet kan jag konstatera följande:

  • Substansvärdet är 177 kr/aktie. En aktie kostar 160 kr och rabatten är därmed 9,6 %.
  • Resultatet per aktie för årets första 9 månadet uppgår till 23,00 kr/aktie.
  • Skuldsättningsgraden är 13 %.
  • Den räntebärande nettoskulden uppgår till 11,4 miljarder kronor.
  • Soliditeten uppgår till 85 %.
  • Under årets första 9 månader har man nettosålt aktier för 1,9 miljarder kronor.
VD Helena Stjernholm nämner på ett generellt sätt att tillväxttakten planat ut, betydande penningpolitiska interventioner genomförs, råvarupriserna är låga, geopolitiska oroshärdar, kommande presidentval i USA och negativa räntor i sin omvärldsanalys.

Hon nämner också att i Q3 har två förändringar skett på VD-nivå i innehavsbolagen, dels Handelsbanken som fått en ny VD och dels i Ericsson där finansdirektören är tillförordnad VD. Några mer kommentarer om Ericsson ger hon inte.

I övrigt finns inte så mycket mer att notera. Jag håller med Petrusko i hans sammanfattning "Industrivärdens rapport är tämligen ointressant".

Jag kan dock nöjt konstatera att bolaget inte hittat på några konstigheter, skuldsättningsgraden är fortsatt låg, soliditeten god, osv osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar