onsdag 19 oktober 2016

Investor Q3 2016

Idag rapporterade Investor för årets Q3 som jag nu har ögnat igenom.

  • Substansvärdet har ökat med 12 % under kvartalet.
  • 106 Mkr har investerats i Wärtsilä där ägandet nu uppgår till 17,7 %.
  • Skuldsättningsgraden uppgår till 6,7 %.
Vad gäller ABB skriver VD att Investor har en stark uppfattning om att den bästa vägen framåt för ABB är att behålla Power Grids.

Jag insåg också nu när jag läste denna kvartalsrapport att det är Investors innehav 3 Sverige (mobiloperatören) som äger Hallon, ett företag vars reklamer jag har hatat, men som jag nu kommer börja älska när jag insett att jag är delägare...

I övrigt inget anmärkningsvärt att anmärka på. Jag tycker att Investor är ett fantastiskt bolag och dess substansvärde uppgår just nu till 380 kr per aktie vilket medför en substansrabatt på 17 % i och med att A-aktien handlas till 315 kr just nu.

Investor ingår ju i min portfölj som näst största innehav och utgör 11,1 % av mina investeringar. Jag har ingenting emot att ha en stor exponering mot detta bolag. På sikt avser jag att Investor ska ha en fortsatt påtaglig andel av portföljen men kanske inte så stor som 11 % då jag vill dra ner risken i portföljen något. Bolaget i sig innebär ju en riskspridning via alla dess innehav men Investor som bolag kan ju också drabbas av problem så som redovisningsfiffel, maktkamper i innehav vilket leder till ökad skuldsättning osv.

1 kommentar:

  1. Intressant läsning! Och jag håller med - Investor är ett fint bolag som jag gärna har i min portfölj, där den ligger på plats nummer två med 19 % av innehavets värde.

    SvaraRadera