måndag 10 oktober 2016

Nyemission i Nibe

Jag har aldrig tidigare fått erbjudande om att delta i någon nyemission. Nu har det dock inträffat och jag har nu ett erbjudande från mitt bolag Nibe att ta ställning till.

Vad jag har förstått efter att ha lyssnat på diverse poddar och läst diverse bloggar finns det två olika typer av nyemissioner:
  • En defensiv nyemission: Bolaget går dåligt och behöver nytt kapital för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet. Defensiva nyemissioner kan så klart också delas in i kategori bra och dåliga. Exempelvis har (tror jag i alla fall) Fingerprint genomfört diverse nyemissioner innan det blev ordentlig fart på verksamheten vilket ju innebar en succé för att som deltagit i dessa nyemissioner. Nolato är nog ett exempel där det gått mindre bra och där nyemissionerna inte blivit något att fira för aktieägarna.
  • En offensiv nyemission. Det går kanonbra för bolaget, verksamheten rullar på och pengar tjänas. Dock behöver bolaget ta in pengar för att exempelvis bygga en ny fabrik för att öka takten i tillverkningen, köpa upp en konkurrent, gå in på en ny marknad osv. Exempel på en sådan typ av offensiv nyemission var när Castellum köpte Norrporten.
  • En blandning av båda alternativen ovan. Om ett bolag börjar ana ett behov av att behöva göra en defensiv nyemission kanske bolaget är ute i lite god tid och gör en offensiv nyemission för att på så sätt maskera att man i själva verket räknar med att behöva ta in nytt kapital för att över huvud taget överleva.
När det kommer till fallet Nibe råder det enligt mig ingen tvekan om att det är en renodlad offensiv nyemission som ska genomföras.

Prospektet som finns på bolagets hemsida som PDF som jag hade tänkt läsa igenom i samband med att jag skriver detta inlägg är på ofantliga 104 sidor... Jag kan därmed konstatera att jag inte kommer att läsa igenom prospektet i sin helhet.

Jag kan däremot konstatera följande:
  • Jag äger 97 aktier i Nibe av klass B och tilldelas därför 97 teckningsrätter för klass B.
  • Varje 7 teckningsrätter ger mig rätten till 1 ny aktie av serie B.
  • Teckningskursen är 48 kr per aktie.
  • Värdet på en teckningsrätt är 6,86 kr (baserat på dagens aktiekurs)
  • Teckningstiden är 10 oktober - 25 oktober.
  • Handel med teckningsrätter sker 10 oktober - 21 oktober.
Anledningen till emissionen är att Nibe har genomfört tre stora förvärv under 2016. Dels förvärvades samtliga aktier i bolaget Heatron Inc. i USA, resterande 40 % i Stovax Heating Group Ltd. i Storbritannien, samt samtliga aktier i Climate control Group Inc. i USA. Förvärven har skett med kontanta medel och befintliga kreditfaciliteter (lån) och syftet med emissionen är nu att bibehålla en god förvärvskapacitet framöver och för att stärka den egna balansräkningen genom att minska skuldsättningen.

Förvärven som Nibe genomför är en del i den övergripande strategin att bolaget ska växa med 20 % per år där hälften kommer från organisk tillväxt och där hälften kommer från förvärv. För att ett förvärv ska kunna genomföras ska förvärvskriterierna uppfyllas och dessa är att förvärvet ska: tillföra ny teknologi, etablera Nibe på nya geografiska marknader och/eller ytterligare förstärka bolagets marknadsnärvaro.

I och med emissionen förväntas Nibe tillföras 3,024 miljarder kronor och efter kostnader förknippade med emissionen blir nettolikviden som stärker Nibes balansräkning 3,008 miljarder kronor.

Beslut
Jag kommer givetvis att teckna nya aktier i denna emission. Jag kommer minst att teckna aktier för de teckningsrätter jag blivit tilldelad, och eventuellt också köpa nya teckningsrätter på börsen, för att kunna öka mitt innehav i bolaget något. Jag misstänker att felprissättningar kan komma att uppstå och därmed borde teckningsrätter kunna köpas till viss rabatt, detta ska jag ta ställning till senare i sådana fall.

Uppdatering 2016-10-11:
Jag misslyckades i min första beräkning av vad en teckningsrätt är värd. I och med dagens börskurs i Nibe på 69,7 kronor och att teckningskursen är 48 kronor blir mellanskillnaden 21,7 kronor. Då det krävs 7 teckningsrätter för en aktie blir värdet på en teckningsrätt 3,1 kronor vilket är ungefär i linje med vad dessa handlas till just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar