söndag 30 oktober 2016

Fartblind?

Kan det vara så att jag blivit fartblind efter en längre period av låga räntor och en sedan länge stigande börs?

Börsens "fall" på 25 % följdes ju snart av en uppgång (ännu pågående) till idag på 13 % och det känns helt plötsligt som att alla faror är ur världen, ekonomin har goda utsikter, fastighetsmarknaden går upp (som "vanligt"), bolag nyanställer. Uteblev lågkonjunkturen och lämnade plats åt en fantastisk kommande högkonjunktur?

Sannolikt inte. Om jag bara tänker efter lite så är ekonomin på det stora hela "helt uppåt väggarna", lånen har en högre tillväxttakt än vad BNP har osv. Folk lånar pengar som aldrig förr, man lånar till lägenheter, bilar, båtar, allt ska leasas och inget ska betalas av!

Jag brukar alltid vara den som är mest negativt inställd till den ekonomiska framtiden som väntar Sverige som land och jag brukar ha en mycket pessimistisk inställning till bostadsmarknad mm. Men nu planerar jag (vilket jag skrivit om i ett tidigare inlägg) att köpa amerikanska värdepapper för hela mitt månadsspar på 10 000 kr denna månad trots att S&P 500 i princip är på ATH och att dollarn samtidigt står i över 9 kr! Dessutom vill jag samtidigt köpa fler aktier i både Novo Nordisk, Skanska och alla andra bolag som nu har gått ner efter att rapporterna har börjat trilla in...

Frågan är: Om jag nu väljer att minska mitt inköp till en något lägre summa denna månad, försöker jag mig på att tajma marknaden eller är jag bara klok som håller lite hårdare i mina surt förvärvade och hårt beskattade slantar i en tid efter lång börsuppgång driven endast av sänka räntor, konstgjord andning och QE?

När man väger in alla aspekter i ekonomin känns det inte riktigt bra... Vad händer egentligen om räntan börjar gå upp lite smått, skatterna börjar höjas, politiker börjar prata om fastighetsskatt och kanske börjar något mer konkret förslag om utfasning av ränteavdraget ta form? Kanske kan det bli så att bostadspriserna börjar gå ner, folk slutar strössla pengar omkring sig, företagen börjar varsla så smått, arbetslösheten börjar smyga lite sakta uppåt... Helt plötsligt är det inte lika glada miner på börsen (eller på bostadsmarknaden för den delen) och helt plötsligt kändes det inte som en lika bra affär att köpa fler aktier i Skanska efter att de gått ner 5 % från ATH mitt i en högkonjunktur när lågkonjunkturen står och väntar på sin tur...

Jaja, det blev ett lite väl pessimistiskt inlägg, men ibland måste man påminna sig själv om riskerna som finns i ekonomin i allmänhet och på börsen i synnerhet.

Jag ska fundera vidare på hur jag ska administrera mina inköp denna månad, vilken summa jag avser köpa för och vilka aktier jag avser köpa!

Jag har ju bestämt mig för att köpa aktier varje månad hela året, för minst 6 000 kr varje månad. Det är en trygg regel att falla tillbaka på, oavsett vad jag tycker och tänker kommer jag ändå att köpa aktier regelbundet, månad efter månad. Börsen kan ju fortsätta upp oavbrutet i ytterligare 8 år och börsen kan backa 50 % i morgon, mycket psykologi och lite förnuft tycker jag sammanfattar ekonomin vi upplever idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar