söndag 27 november 2016

Planerade inköp December 2016

Dags för årets sista inköp av aktier!

Totalt är det 8000 kr som ska investeras.

Jag tänker mig följande uppställning:

  • Investor, ca 2 000 kr
  • Industrivärden, ca 4 000 kr
  • Unilever, ca 2 000 kr
Det blir alltså 3 aktier som jag kommer att öka i denna månad.

Investor kommer jag köpa mer i då substansvärdet i slutet av september uppgick till 380 kr per aktie, bolagets A-aktie kostade då 307 kr att köpa. Idag kostar en Investor A fortfarande ca 307 kr. Om vi utgår ifrån att substansvärdet är oförändrat handlas bolaget med en substansrabatt på ca 19 %. Jag ser till att nyttja detta faktum och köpa några aktier ytterligare i bolaget.

Värt att notera är också att jag hoppas på att bolaget ska höja utdelningen vid nästa utdelning, från 10 till 11 kr per aktie. Detta skulle medföra att direktavkastningen på dagens pris stiger från 3,2 % till 3,6 % vilket ju så klart vore trevligt. Nu är inte detta en faktor som påverkar min investering, utan bara en trevlig parentes. En sådan utdelningsökning skulle i dagsläget motsvara en ökad årlig utdelning på 78 kr för mig, så det spelar liksom ingen jättestor roll så sett...

Industrivärden tycker jag riktigt mycket om, den sänkta direktavkastningen, Fredrik Lundberg som stärker sitt grepp, bolaget agerar långsiktigt på alla sätt och vis. Direktavkastningen på 3 % är inget att hurra för, men långsiktigt tror jag att det är ett riktigt bra case.

Industrivärdens substansvärde uppgick den 31 oktober till 179 kr per aktie, då kostade en aktie 161 kr, alltså exakt samma som den gör idag. Det medför en substansrabatt på 10 %.

Värt att notera när det kommer till just Industrivärden tror jag att om det blir en ekonomisk kris och börsnedgång kommer både Industrivärden och Lundbergföretagen att ställa in eller kraftigt minska sin utdelning för att kunna stötta sina innehav och öka i de innehav som blivit billigare. En långsiktigt mycket bra strategi men man bör vara medveten om att man inte ska förlita sig helt på dessa utdelningar.

Vad gäller Unilever så gillar jag som konsument mycket av bolagets produkter och köper dem regelbundet. Jag har ju en idé om att inget bolag i portföljen ska understiga en investerad summa om 5 000 kr och mitt innehav i Unilever uppgår nu till 3 000 kr, här finns alltså utrymme att öka min investering något. Direktavkastningen på 3,5 % är helt ok, 4 utdelningstillfällen per år är mer än ok och det faktum att aktiekursen har kommit ned en hel del sista tiden gillar jag. Jag tror att bolaget bland annat har stött på problem i UK för inte så länge sedan. Bolag som Unilever kommer alltid att ha någon pågående konflikt eller problem och det är inget att vara rädd för i dessa bolag, det är nog något man ska räkna med anser jag.

Det var mitt case för december, tre bra bolag som verkligen platsar i min portfölj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar