måndag 14 november 2016

Kort genomgång av Avanza

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Avanza är den nischbank jag själv använder mig av när jag köper/säljer aktier. Jag har älskat bolaget sedan start och är mycket trogen kund. Att företaget väljer att lyssna på och anpassa utbud och hemsida efter kundernas önskemål, prispressen på avgifter osv samt ett fantastiskt bemötande och riktigt bra kundsupport gör att jag inte har för avsikt att byta bank. Även konkurrenter som erbjuder helt gratis aktiehandel lockar inte mig då Avanzas kvalitet är värd att betala för, Avanzas priser är dessutom så attraktiva idag att skillnaden mot gratis är väldigt liten.

Texten ovan medför så klart att denna ”analys” inte kommer att vara speciellt objektiv, jag har redan bestämt mig för att jag någon gång i framtiden ska bli delägare i detta fantastiska bolag.

Vad är då risken med en investering i Avanza? Jo, en riktig sättning på börsen skulle ju medföra att många privatsparare, traders osv skulle sluta med sin verksamhet och därmed skulle en del av Avanzas intäkter upphöra (i alla fall tillfälligt). Tendensen är ju att dessa personer kommer tillbaka och börjar handla/spara igen nästa högkonjunktur. Något jag undrar över är också hur stor del av Avanzas intäkter som kommer ifrån handeln i bolaget Fingerprint och om det kommer märkas i Avanzas omsättning och intäkter om Fingerprint slutar handlas så frekvent som sker idag…

Vidare sysslar ju Avanza med både värdepapperslån och nu för tiden också bostadslån vilket ju medför helt andra typer av risker i verksamheten.

Creades och Sven Hagströmer kontrollerar tillsammans 20,1 % av rösterna och kapitalet i Avanza, en stark huvudägare med andra ord. (Creades kontrolleras till 64,6 % av Sven Hagströmer).

P/E är idag över 24 och direktavkastningen är 3,04 %.


Slutsats: Köp, avvakta lägre pris.

2 kommentarer:

  1. Återigen har jag samma syn! Jag älskar Avanza (och många med mig) och jag har en liten position i företaget men den utgör bara omkring 4% av portföljen. Kommer förmodligen att hålla den kring dessa nivåer då det idag är, precis som du säger, hyfsat optimala förutsättningar för bolaget. Mörknar det i framtiden hoppas jag på att kunna fylla på billigt relativt till idag.

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du delar med dig av din syn!

      Avanza är nog ett av de bolag som jag kommer att ha mentalt svårast att köpa aktier i om marknaden kraschar, det kommer nog kännas lättare att då köpa aktier i ett bolag som exempelvis Diageo vars produkter snarare säljer mer när människor blir av med sina jobb.

      Radera