onsdag 2 november 2016

Planerade inköp November 2016

Jag har i ett tidigare inlägg aviserat att jag endast avser köpa amerikanska bolag denna månad. Detta baserat på ett antagande om att Avanza kommer erbjuda courtagefri handel på Black Friday.

Hur som helst, jag har hunnit fundera än mer på detta och kommit fram till att det nödvändigtvis inte är en god idé att göra på det sättet. Jag kommer istället att lägga upp månadens inköp på följande sätt:

Totalt ska jag investera 8 000 kr denna månad, 2 000 kr kommer att sparas till framtida inköp (de sparas i väntan på sämre tider). Till detta tillkommer också ca 270 kr i utdelning.

Av dessa 8 270 kr ska 4 270 kr investeras i svenska aktier och 4 000 i amerikanska aktier.

För de svenska aktierna kommer jag göra följande uppdelning:
  • Alfa Laval, ca 600 kr.
  • Nibe, deltaganade i nyemission, 676 kr.
  • Fenix outdoor, ca 600 kr.
  • Latour, ca 670 kr.
  • Industrivärden, ca 600 kr.
  • Skanska, ca 1 000 kr.
För mitt köp i amerikanska värdepapper beror uppdelningen helt på huruvida Avanza erbjuder courtagefri handel eller ej.

Om Avanza erbjuder courtagefri handel kommer jag göra följande uppdelning:
  • Unilever, ca 1 000 kr
  • Realty Income, ca 1 000 kr
  • Mc Donalds, ca 1 000 kr
  • Deageo, ca 1 000 kr
Om Avanza inte erbjuder courtagefri handel kommer jag göra följande uppdelning:
  • Unilever, ca 4 000 kr
Eventuellt kan det bli två nya innehav i portföljen denna månad, det beror helt på huruvida det blir courtagefri handel eller ej. Jag har inga problem med att göra många småköp i Svenska värdepapper där courtaget är så väldigt lågt, däremot i amerikanska värdepapper är courtaget 9 kr så där vill jag inte göra onödigt många köp samma månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar