lördag 12 november 2016

Kort genomgång av Öresund

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Ett svenskt investmentbolag med Mats Qvidberg som ordförande. Bolaget äger aktier i bolag så som Bilia, Fabege, Oriflame, SEB, Svolder, Scandi Standard, MQ Holding, Catena Media, SCA och Acne studios.

Jag har lite svårt att bestämma mig för vad jag tycker om bolaget. Qvidberg har ju bra känsla för affärer, så jag äger nog hellre aktier i Öresund jämfört med direktägande i innehaven (gäller de flesta men inte alla). Frågan är dock vad jag egentligen tycker om innehaven. SEB återfinns redan i min portfölj via Investor, i övrigt känner jag att jag har dålig koll på innehaven.

Öresund i sin nuvarande form har anor sedan början av 1960-talet så bolaget har några år på nacken. Det är dock på senaste tiden jag har börjat höra talas om bolaget.

Största ägare utgörs av Mats Qvidberg med familj som äger 21,7 % av röster och kapital. En stark och bra huvudägare. Bolaget handlas idag till en substanspremie vilket gör att jag kommer avvakta. Jag ska titta på bolaget igen vid händelse av substansrabatt.

Bolagets direktavkastning är idag 3,76 %.


Beslut: För dyrt, avvakta.

1 kommentar:

  1. MQ går bra just nu. De har haft en del problem men dessa verkar vara över sedan de gjorde en fin rapport senast och kommer dela ut motsvarande cirka 5 procent av vad aktien handlas för. Frågan är hur vinsten påverkas när konjunkturen vände igen. Jag har köpt några aktier men sålde av lite för att ta hem vinster och minska portföljrisken.

    Utöver SEB följer jag inte heller något av de andra innehaven närmare men de flesta av dem är bra företag.

    SvaraRadera