söndag 6 november 2016

Kort genomgång av Unilever

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Unilever är ett brittisk-nederländskt bolag och en av världens största tillverkare av dagligvaror, främst livsmedel, drycker tvättmedel och hygienprodukter. Unilever har två moderbolag: Unilever NV i Rotterdam och Unilever PLC i London. De båda företagen har samma styrelse och fungerar i praktiken som ett företag. Bloggaren Petrusko har skrivit ett bra inlägg om bolaget och går där igenom hur de båda bolagen har en dubbelnotering i USA med ticker UL vilket medför att det inte dras någon källskatt på utdelningen. Jag vet inte huruvida detta stämmer men räknar ändå med att få tillbaka all källskatt om det ändå skulle dras. Köper man däremot med ticker UN dras det 15 % källskatt.

Bolaget äger bland annat följande fantastiska varumärken:
Becel, Ben & Jerrys,Cornetto, Magnum, Blå band, Findus, Comans, Creme Bonjour, Flora, GB glass, Hellmans, Knorr, Lipton, Lätta, Maizena, Milda, Ohoj, Skippy, Slotts, Cif, Comfort, Jif, Via, Vim, Axe, Dove, Pepsodent, Sunsilk, Vaselin och många ,många fler. Det är denna fantastiska korg med välkända varumärken som gör att jag gillar detta bolag väldigt mycket och redan innan denna ”analys” har bestämt mig för att äga bolaget. Det är alltså inte frågan om att göra en objektiv analys, jag kommer helt garanterat att köpa aktier i detta bolag framöver. (När detta blogginlägg publiceras har jag redan hunnit köpa aktier i bolaget).

Direktavkastning: 3,34 %
Utdelning 4 ggr per år.


Beslut: Köp

1 kommentar: