fredag 4 november 2016

Kort genomgång av Mcdonalds

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Jag är verkligen inte en stor konsument av McDonald’s produkter, in i det sista undviker jag att besöka deras restauranger, deras utbud av mat passar helt enkelt inte mig som konsument. Däremot köper jag gärna en kaffe från bolaget då detta är förhållandevis gott och framför allt väldigt prisvärt.

Däremot noterar jag att bolagets restauranger alltid är fulla med folk. Alla har ett förhållande till företagets mat och alla vet exakt vad man får för mat, vad det kommer att kosta och hur lång tid det tar att få maten. Var man än är på semester (framför allt bilsemester misstänker jag) kan man besöka en av företagets restauranger för att slippa negativa överraskningar. Att åka till en okänd restaurang kan ju innebära överraskningar, besvikna barn osv.

Det har varit mycket diskussioner kring bolagets tillväxt, nya sätt att sälja mer på, frukost hela dagen osv, osv. Jag är inte helt säker på att bolaget kommer att ha god tillväxt framöver, jag misstänker att bolaget har blivit ”moget” och kommer att vara en stabil vinstmaskin. En stor risk är att bolaget kommer genomföra massa misslyckade satsningar i jakt på tillväxt vilket kanske inte faller så väl ut. Viss vinsttillväxt kan nog komma från att ersätta personal i kassorna med automatisk beställning via appar osv. Jag hoppas dock på stabila återkommande utdelningar i bolaget.

Jag vill också minnas att många förespråkar att bolaget sitter på många fastigheter vilket skulle vara en dold tillgång i bolaget. I vissa fall kanske detta stämmer, i andra inte, det är hur som helst inget som jag tar hänsyn till.

Vad gäller olika hälsotrender, dieter osv så tror jag att bolaget inte kommer att ha något problem att anpassa sig till dessa.

Svårt att avgöra huruvida bolaget är billigt eller dyrt. Jag avser nog att börja ta in bolaget i portföljen och sedan öka i omgångar. Svag eller negativ tillväxt i bolaget bjuder nog på bra köptillfällen för mig.

P/E: 21
Direktavkastning: ca 3,35 %

Beslut: Köp. Högt P/E tal, inga stora köp då bolaget nödvändigtvis inte kommer att ha så stor tillväxt framöver.

2 kommentarer:

  1. Jag åt på MCD för första gången på något år just idag faktiskt. Det var precis som tidigare, helt okej men inte mer. Precis som det ska med andra ord. I landet jag befinner mig kostade dock ett stort mål mat 35 kr vilket gör det prisvärt i mina ögon. Jag tycker att priserna i Sverige har skenat iväg och att maten har blivit relativt dyr.

    Jag har funderat på om jag skulle vilja ha bolaget i portföljen och jag tror att det skulle kunna trivas. Det finns en stor skara som har satt "usch-stämpel" på kedjan men det är fortarande en ännu större skara ungar som dreglar så fort de ser ett stort gult M.

    Tack för snabbanalysen!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, och tack för din kommentar!

      Ja, att äta mat på Mcdonalds i Sverige är inte billigt, snarare är det riktigt dyrt med tanke på att man blir hungrig igen ganska snabbt efter att man ätit deras mat.

      Radera