torsdag 10 november 2016

Kort genomgång av HEBA

Detta är en del i en "analysserie", se följande startinlägg som förklarar lite om tanken med detta.

Jag har redan skrivit ett inlägg om denna aktie. Bolaget har hyresbostäder i Stockholmsområdet och har starka huvudägare.

Jag konstaterar nu precis som då att jag utöver mina aktieinnehav inte har någon som helst exponering mot fastigheter och att detta därför är ett välkommet inslag i min portfölj. Det blir ju lite av en hedge mot uppgångar i fastighetsmarknaden vilket gör det dyrare för mig att köpa lägenhet/radhus/stuga/villa eller vad som nu blir aktuellt. Då passar det ju utmärkt att tjäna på detta via börsen. Tvärt om gäller också, om mina investeringar går ner i värde blir det billigare för mig att köpa en fastighet osv.

Direktavkastningen var 1,27 % senast jag tittade på bolaget och nu är den 1,32 %. Aktien känns fortfarande dyr, men aktien har kommit ner lite den senaste tiden. Jag har ingen aning om huruvida det är en tillfällig dipp innan aktien får fart eller om det är oron över räntehöjningar som gör att aktien ska fortsätta neråt framöver.

Beslut: Köp, men inte prioriterat, lite för dyrt.

2 kommentarer:

  1. 1,32 låter som en vansinningt dålig utdelning för ett fastighetsbolag. De flesta ger ju åtminstone 3 procent och i många fall det dubbla om risken är högre.

    Finns ett par rejäla företag som har låg utdelningsandel men de är ganska få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Nej, direktavkastningen är inte hög, men vinsterna och utdelningen känns ganska trygga och pålitliga. Hyreslägenheter i attraktiva områden i Stockholm känns inte helt fel.

      Radera