torsdag 5 september 2019

Aktieanalys General Mills

General Mills är en amerikansk livsmedelsproducent med många marknadsledande varumärken. Här i Sverige är nog Häagen-Dazs och Old El Paso de mest kända märkena, men i USA har man ca 90 marknadsledande varumärken inom bland annat kategorierna flingor, färdigmat, snacks, soppor och yoghurt.

General Mills grundades redan 1856, som namnet "Mills" antyder var man huvudsakligen verksamma i mjölbranschen och ägde och drev stora kvarnar. Redan 1928 betalade man ut sin första utdelning och har fortsatt ge aktieutdelningar varje år sedan dess. Under 60-, 70-, och 80-talet expanderade man inom så väl leksaksindustrin som restaurangbranschen och började dessutom utvidga sin varumärkesportfölj. Under 2000-talet har man satsat på att förnya sig och ta en mer hälsosam inriktning, bland annat har man gjort om samtliga frukostflingor till fullkorn och dragit ner sockerinnehållet i samtliga produkter som riktar sig till barn till "11 gram per portion".

Idag är man i storleksordningen den tredje största livsmedelsproducenten i USA (näst efter PepsiCo och Kraft Foods).

I närtid har man fått medial uppmärksamhet för att stå upp för homosexuella och för att kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser. Under 2018 expanderade man sin verksamhet genom att köpa upp ett bolag verksamt inom djurfoder till husdjur.

Bolaget handlas idag till P/E 19 med en direktavkastning på 3,64 %. Värderingen är inte attraktiv men heller inte särskilt ansträngd, jag betraktar bolaget som en defensiv utdelare som kommer tuffa på oavsett konjunktur. Jag fick upp ögonen för bolaget när jag såg videon nedan.

Bolaget delar ut ca 60 % av vinsten och ca 50 % av det fria kassaflödet. Vinsten ökade årligen genom finanskrisen 2008 och med nuvarande skuldsättning (14,5 miljarder USD med en ränta på i genomsnitt 3,4 %) klarar man av en ränta på över 12 % innan kassaflödet inte längre räcker till utdelningen.

Siffrorna ovan hintar om ett mycket stabilt företag med rejäla marginaler för sin utdelning.



Jag kommer köpa aktier i General Mills i oktober tillsammans med Iron Mountain, totalt köper jag för ca 3000 kr i vardera bolag. I fallet Iron Mountain tänker jag mig en total investering på ca 10 000 kr på sikt medan General Mills gärna får en mycket större andel i portföljen än så. Jag skulle inte se några problem med att under några år bygga upp min position till ca 30 000 kr i bolaget (ca 5 % av portföljen i dagsläget).

Jag har tidigare skrivit följande inlägg om bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar