tisdag 3 september 2019

Äntligen nya aktieköp genomförda

Det känns som evigheter sedan jag fick köpa nya aktier till portföljen. Igår var det dock dags för månadsköpet att genomföras och 6000 kr investerades till portföljen. Det blev påfyllning i de 3 befintliga bolagen Kindred, Proact IT och Duni helt enligt plan.

Första köpet i Kindred gjordes på kursen 78 kr i somras, därefter ytterligare ett köp på 67 kr. Gårdagens köp blev på kursen 56 kr. Den korta tid jag ägt bolaget har varit oerhört volatil. Kindred handlas nu till direktavkastningen 11,3 % men jag förväntar mig så klart en sänkning av utdelningen för nästa år. P/E på dagens kurs är 10. Jag tror detta köp blir riktigt bra på några års sikt. Först måste dock alla "etiska fonder" få sälja av sina innehav i lugn och ro och turbulensen kring regleringen i Sverige få lägga sig något. Mitt innehav uppgår nu till ca 11 000 kr och jag planerar att köpa fler aktier igen efter årsskiftet.

Duni köpte jag första gången in till 102 och 105 kr, därefter stack kursen upp till 130 kr och jag tyckte då att aktien var alldeles för dyr. Nu har kursen åter kommit ned till lägre kurser och jag kunde igår köpa till kursen 111 kr.

Proact stack som en raket efter mitt första köp på 204 kr upp till över 260 kr men kraschade totalt i och med kvartalsrapporten i somras och jag kunde nu köpa fler aktier till kursen 160 kr vilket är ett riktigt fynd jämfört med mitt förra köp.

Jag lyssnade på Placeras podd (finns video nedan) där man rekommenderade just Proact som ett riktigt bra case. Proact har dessutom rekats några gånger i höst i EFN Börslunch. Vi får väl se hur min investering i bolaget faller ut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar