lördag 21 september 2019

Hur oetisk får man vara i sina investeringar? [Tobaksbolaget Altria]

Det började med att jag för ett drygt år sedan lyssnade på avsnitt 47 av podden Market Makers som handlade om att investera i tobaksbolag där man bland annat nämner Altria som en defensiv investering med en direktavkastning på över 5 % och att man därmed inte behöver någon vidare tillväxt i bolaget, det räcker med att sitta och håva in utdelningarna.

I övrigt är det ett väldigt bra och informativt avsnitt som går igenom hur tobaksbolagen höjt sin omsättning och vinst trots att färre och färre människor röker samtidigt som skatterna mm på produkterna bara ökar och ökar. Jag kommer därför inte gå igenom det ytterligare i detta inlägg.

Jag har på senare tid börjat snegla allt mer mot Altria då bolaget nämns allt mer frekvent på Twitter och jag tror det är profilen @utdelningscyklisten som skrivit mycket om dem och som har bolaget i sin utdelningsportfölj.

Utdelningscyklisten har dessutom startat en blogg på senare tid, spana gärna in den om ni inte redan gjort det!

Nu till själva poängen, Altria har gått ner otroligt mycket senaste tiden och ligger nu kring 40 USD vilket innebär att bolaget handlas till P/E 12 och direktavkastningen 8,23 %. Snacka om attraktiv utdelning!!

Jag har också sett följande video som går igenom hur "säker" bolagets utdelning verkar vara sett i lite olika perspektiv.


Jag är just nu mycket lockad av att köpa in Altria i portföljen.

Frågan är dock, hur etiskt/oetiskt är egentligen detta? Kan man ha på sitt samvete att man äger ett bolag vars produkter bokstavligt talat dödar konsumenterna?

Jag resonerar på följande sätt, jag ställer mig själv frågan: Skulle jag vilja att cigaretter förbjuds helt och hållet? Svaret på den frågan är: Nej! Jag vill att produkter så som cigaretter ska ska vara tillåtet att köpa och konsumera för den som verkligen vill detta, och därmed har jag heller inga problem med att vara personen som tillhandahåller och tjänar pengar på produkten. På samma sätt skulle jag inte ha några problem med att jobba på ICA eller någon spelbutik/tobaksaffär där det ingår i mina arbetsuppgifter att sälja själva produkten till slutkund.

I och med detta är det inga problem för mig att äga aktier i ett tobaksbolag. Det står varje person fritt att ta sitt eget beslut kring om man vill börja röka eller inte. Jag vet att produkterna är kraftigt beroendeframkallande men idag finns det så otroligt mycket information tillgänglig, vi har 18-årsgräns i Sverige och paketen är tryckta med vidriga bilder på vilket bör avskräcka vem som helst. Utöver detta får bolagen inte göra reklam för cigaretter mm, det krävs alltså en mycket stor medvetenhet hos kunder för att ta beslutet att köpa cigaretter, det är ingenting man bara "råkar göra".

Därmed föreligger det inga etiska hinder för mig att äga aktier i bolag som Altria. Snarare kan en investering i ett bolag som marknaden betraktar som oetiskt vara en fördel för mig då fonder mm säljer av sina innehav vilket skapar låga multiplar och därmed har jag en edge mot marknaden!

Just nu är jag mycket sugen på att avyttra mina återstående aktier i Deere & Co för att istället investera pengarna i Altria. Inget beslut är taget!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar