måndag 23 september 2019

Beslut: Säljer Deere & Co och köper Altria

Även om helgen varit fullspäckad med aktiviteter och sysslor har jag ändå hunnit utvärdera och fundera väldigt bra kring några alternativ som jag haft med min portfölj.

Jag har tidigare i helgen lyft tanken att investera i Altria och nu är beslutet taget att så ska ske. Jag kommer därför redan ikväll att helt avyttra Deere & Co från portföljen (P/E 16 och yield 1,85 %) och istället investera hela beloppet (14 400 SEK) i Altria (P/E 12 och Yield 8,37%).

Jag tror att detta blir en väldigt bra "trade" på sikt i portföljen. Altria verkar vara väldigt hatat just nu och det skrivs mycket negativt om "vaping" mm. Nyheter om att Altrias produkter är dåliga för hälsan och för konsumenterna ligger i sakens natur men jag tror att bolaget kommer att ha skakat av sig detta på några års sikt.

Man kan säga vad man vill om branschen som Altria är verksam inom men jag tror att bolaget kommer ha ett kassaflöde om 10 år som är minst lika starkt som det är idag. Med lite återköp, prishöjningar samt att man fortsätter manövrera sig in på nya marknader så som Cannabis, alkohol mm tror jag att man minst kommer ha samma utdelning per aktie om 10 år som man har idag.

Detta medför att om jag köper aktier i bolaget för ca 15 000 kr idag kommer jag om 10 år ha fått 12 555 kr i utdelning under tiden (83,7 % av investerat kapital) och jag har svårt att tro att bolagets aktiekurs kommer ha gått ned motsvarande under tiden. Vad jag ser i bolaget är helt enkelt en riktigt fin kassaflödesmaskin på lite sikt. Om värderingen sedan kommer upp (som en effekt av att investerare söker bolaget för kassaflödets skull) så kanske jag säljer av, jag är inte beredd att låta Altria värderas som ett tillväxtbolag. Men om inget annat händer kommer jag låta bolaget ligga kvar i portföljen och bara pumpa in utdelningar!

Deere & Co är dock hjärtligt välkomna tillbaka till portföljen vid lämpligt tillfälle i framtiden!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar