fredag 20 september 2019

Innehav i portföljen som är för små

Jag har sedan länge ett mål om att inget enskilt bolag ska utgöra mindre än 10 000 kr i portföljen. Sedan dess har dock själva portföljen växt så jag borde ständigt öka upp summan men jag tycker ändå att 10 000 kr fortfarande är en relevant summa.

Av portföljens 28 bolag är det totalt 9 bolag som understiger 15 000 kr och av dessa totalt 4 st som understiger målet om 10 000 kr.

  • Catena Media, ca 5 800 kr.
  • Proact IT, ca 7 100 kr.
  • Wallenstam, ca 9 100 kr.
  • Aspire Global, ca 9 500 kr.
  • Unilever, ca 11 900 kr.
  • Kindred Group, ca 12 100 kr.
  • J&J, ca 13 800 kr.
  • Diageo, ca 14 200 kr.
  • Deere & Co, ca 14 200 kr.
Jag går igenom bolagen ett och ett enligt följande:

Catena Media
Jag har totalt investerat ca 14 000 kr i bolaget som nu bara är värt 5 800 kr. Risken i bolaget är hög och jag kommer inte fortsätta köpa fler aktier med anledning av detta. Om inte bolaget får ordning på sina affärer och kräftgången på börsen fortsätter kommer bolaget att vara portföljens minsta ett tag till. Jag har så klart bevakning på bolaget och är beredd att sälja om jag inte ser tecken på förbättring.

Proact IT
Innehavet är litet bara för att jag ännu inte hunnit köpa fler aktier. Jag avser fortsätta köpa aktier under 2020 i Proact.

Wallenstam
Jag kommer köpa fler aktier i bolagen redan nu under hösten så att Wallenstam med god marginal passerar 10 000 kr. Problemet har varit att bolaget alltid är "lite dyrt" och jag har inte hittat några uppenbara tillfällen för köp sedan min senaste investering i Wallenstam 2017.

Aspire Global
Här gjorde jag klart och tydligt vid min initiala investering att jag inte kommer köpa fler aktier i bolaget vad som än händer. Sedan dess har kursen gått ned med 35 %. Jag tycker dock bolaget utvecklas helt rätt och tror att de bara behöver lite mer tid på sig.

Unilever
Innehavet överstiger 10 000 kr, men värderingen har kommit upp en del på sista tiden. Jag inväntar högre direktavkastning innan jag köper fler aktier. Skulle kursen fortsätta för högt upp kommer jag avyttra mina aktier i bolaget och köpa något med bättre direktavkastning då detta enbart är ett utdelnings-case för mig.

Kindred Group
Just nu har Kindred en mycket attraktiv värderingen men jag har köpt in mig ganska hastigt under en period när aktiekursen varit ganska turbulent i bolaget. Jag tar just nu en paus i bolaget men avser köpa fler aktier under 2020.

J&J
Här är et köp redan inplanerat under hösten vilket kommer göra att bolaget blir påtagligt större i min portfölj.

Diageo
Jag köper tyvärr inga fler aktier så länge P/E är kring 26... Ner mot P/E 20 och lite högre direktavkastning kommer jag köpa fler aktier.

Deere & Co
Här har jag precis gjort en försäljning och i dagsläget planerar jag inte att köpa fler aktier i bolaget. P/E ligger på 16 men om konjunkturen vänder ner och handelskriget mellan USA och Kina hårdnar tror jag att bolaget kan få en tuff period och då är jag inte främmande för att köpa fler aktier igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar