måndag 12 oktober 2015

Vad blir månadens inköpt oktober 2015

Jag har ännu inte kommit fram till vad jag ska köpa för aktier denna månad. Totalt är det 4000 + 229 från förra månaden + 15 kronor i form av utdelning från Pepsico som ska investeras.

Jag brukar ju köpa en aktie i HM varje vecka, något som jag upphörde med att göra för första gången förra veckan. Anledningen är att jag tycker att det är väldigt väldigt mycket negativa nyheter som kommer från alla länder och företag just nu, men ändå rusade börsen uppåt förra vecka. Jag är inte främmande för att köpa aktier då min inställning är att jag ska göra det regelbundet även om börsen går ner, men jag tycker att börsens uppgång varit väl magstark.

Då jag fick chansen att köpa aktier i H&M för 300 kronor blev jag lite bortskämd och är faktiskt inte beredd att betala mer än så i närtid, framför allt inte när jag tycker att signalerna blir allt mer påtagligt negativa från den nyhetsrapportering jag tar del av. Jag tycker så klart att H&M är ett riktigt bra bolag, och är övertygad om att investeringen blir riktigt bra på sikt om jag fortsätter köpa till dagens aktiekurs på 310 kronor. Jag kommer dock att invänta att kursen glider under 300 kronor (en helt meningslös gräns då aktiekursen i sig inte säger något om huruvida bolaget är köpvärt eller ej).

Jag kommer således att avvakta något och istället lägga pengarna på hög för tillfället. Jag håller dock räkningen och kommer att köpa ikapp med aktier i H&M så snart kursen trillat under 300 kronor igen.

Vad gäller investering av övriga pengar än de som är öronmärkta för H&M har jag ingen riktig idé i dagsläget ännu. Jag ska fortsätta att fundera och återkommer med ett inlägg här på bloggen när jag vet vad jag ska köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar