lördag 26 mars 2016

Håller mig till mer säkra kort - Tecknar inte Simris Alg och köper inte Garo (än)

Det har senaste tiden kommit flera noteringar av bolag som låter riktigt intressanta, framför allt Garo och Simris Alg.

Jag har också läst blogginlägg som detta:
Stora vagnen: Klar som fan jag tecknar Simris Alg

Garo i sin tur har lyfts fram i enbart positiva ordalag både på Twitter och på olika bloggar.

Jag tycker uppriktigt att Simris Alg låter riktigt riktigt intressant, jag tror att det finns stor potential för detta bolag att bli riktigt stort i framtiden och tjäna stora pengar.

Vad gäller Garo tror jag att de är verksamma i en bransch som kommer att växa riktigt mycket på sikt och då är så klart Garo väl positionerade för att kunna tjäna bra med pengar på detta.

Vid en närmare titt i årsrapporterna för Simris Alg ser jag dock att de redovisar årliga försluter och att antalet aktier ökat från år till år. Garo i sin tur verkar däremot ha en stadigt ökande omsättning, ett ökande årligt resultat och dessutom ett aktieantal som inte ökar. Till och med de långfristiga skulderna minskar år för år och soliditeten ligger stadigt kring 50 %.

God potential räcker dock inte för mig, jag behöver lite mer bevis än så, och jag har absolut ingen brådska in i något av dessa bolag. Jag påstår heller inte att något av bolagen är dåliga på något sätt, bloggaren jag länkar till ovan kan säkerligen ha helt rätt i sin analys, jag vet helt enkelt inte (jag använder just det blogginlägget som exempel då det var det enda jag hittade på nätet).

För att jag ska köpa aktier i Simris Alg krävs flera år av regelbunden vinst, en stabil och defensiv balansrapport och utdelning till aktieägarna. Garo ligger i sådana fall närmare till hands att köpa aktier i, men jag vet ärligt talat inte vad det är som gör dem unika. En djupare analys skulle absolut krävas och vidare kräver jag regelbundna och hållbara utdelningar.

Min poäng med detta blogginlägg är att jag är så tråkig att jag håller mig till lite mer stabila och tråkiga bolag som inte har någon förhoppning att leva upp till. Simris kan så klart bli en riktig tillväxtraket, men bolaget kan för all del också gå i konkurs. Jag tycker helt enkelt att det är viktigare att inte förlora pengar än att vara med på de bästa kursresorna. Jag får istället nöja med med en långsam tillväxt och stabila återinvesterade aktieutdelningar som på lång sikt betalar sig väl.

Slutsatsen blir att jag inte tecknar i Simris  Alg och att jag inte köper några aktier i Garo (än).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar