söndag 11 augusti 2019

Belåna aktieportföljen - Del 2 - Valuta

Detta är del 2/6 i en serie av inlägg som handlar om att köpa aktier för lånade pengar med aktier som säkerhet för lånet. Den bank som används som utgångspunkt i resonemanget är Avanza som också är den bank där min aktieportfölj återfinns. Börja gärna att läsa inlägg nr 1 i ordningen.

Jag har utländska innehav i min portfölj som innebär både en risk gällande aktiekursen men också en risk gällande valutarörelser. En börsnedgång skulle nämligen kunna sammanfalla med en valutarörelse som förstärker nedgången. Om jag exempelvis köper en amerikansk aktie för 100 kr varpå aktiekursen går ner 50 % samtidigt som USD försvagas med 50 % mot kronan så skulle mitt innehav endast vara värt 25 kr efter det. Om jag i ett sådant exempel nyttjat 30 % av lånesumman som medges till den ränta jag kan tänka mig skulle jag inte längre uppfylla bankens villkor och istället få en högre ränta på lånet alternativt råka ut för tvångsförsäljning.

I vanliga fall har jag valt att helt bortse från valutarisken då jag köper utländska innehav löpande och skulle därmed i mitt exempel ovan passa på att köpa fler aktier när både valuta och aktiekurs gått ned. Men när det kommer till att använda aktier som säkerhet för ett värdepapperslån  så kommer all riskhantering att handla om att säkerheten bakom lånet (alltså värdet på aktierna) inte blir så litet att min ränta skjuter i höjden eller att jag tvingas sälja av aktier för att kunna betala av delar av lånet. Jag måste helt enkelt vara 100 % säker på att hålla mig inom villkoren för lånet.

Visserligen kan valutarörelserna också hjälpa mig genom att motverka effekten av en kursnedgång, men när det kommer till belåning av värdepapper spelar möjligheterna mindre roll, fokus för mig måste ligga på riskerna och att minimera dessa.

Därmed blir det också en alldeles för stor osäkerhet för mig att använda utländska innehav som säkerhet för ett lån, detta i och med att rörelser i valuta och aktiekurs kan förstärkas på nedsidan.

Min portfölj består av 56 % svenska aktier och således kan endast denna andel av portföljen belånas. Detta reducerar kraftigt de siffror som presenterades i föregående inlägg. Mina svenska innehav som kvalificerar sig som säkerhet för superlånet uppgår till totalt 227 300 kr. Detta skulle medföra att jag kan låna:

  • 22 730 kr till 0 % ränta.
  • 56 800 kr 1,24 % ränta.
  • 113 600 kr till 1,96 % ränta.

Jag har en ganska bra uppdelning av mina aktier där samtliga amerikanska och danska innehav ligger i en KF och där samtliga svenska + Orkla och Sampo (båda de kan användas som säkerhet till Superlånet) ligger i ISK.

Låneutrymmet medges per konto hos Avanza och inte på den totala summan av alla värdepapper. Detta faktum underlättar mitt beslut att inte belåna min KF då det inte finns några svenska innehav att balansera upp valutasvängningar där.

I ISK återfinns som sagt Orkla och Sampo vilka inte kommer användas vid ett eventuellt lån men de kommer i sådana fall kunna utgöra en extra buffert vid rörelser nedåt på börsen då Avanza trots allt kommer räkna in dessa som en del av säkerheten. Avanza låter mig exempelvis låna 28 600 kr i ISK, något större summa än vad jag själv räknar med ovan.

Beslutet efter detta resonemang är att inte nyttja annat än Svenska innehav om jag någon gång nyttjar ett värdepapperslån.

Nästa inlägg i denna serie av inlägg kommer handla om psykologi och timing.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar