torsdag 12 december 2019

Minskat i Skanska

Jag har genomfört ytterligare en förändring i portföljen efter beslutet om att lägga om ekonomin inför ett kommande husköp.

Jag har nämligen sålt av en del av mitt innehav i Skanska. Jag köpte den största volymen Skanskaaktier för strax under 200 kr och vid mitt senaste köp i oktober 2018 var mitt innehav värt ca 30 000 kr. Efter uppgången som varit sedan dess har bolaget stigit i portföljen till 43 000 kr vilket motsvarat 7 % av portföljen och varit mitt fjärde största innehav. Detta samtidigt som jag har exponering mot bolaget via Industrivärden. I vanliga fall hade detta inte varit något problem, men nu ska risken sänkas i portföljen.

Efter denna förändring har jag hyvlat av i 2 av portföljens 4 största bolag. Kvar i toppen återfinns Investor och Industrivärden vilka i sig själva har en spridning mellan olika bolag så där ser jag inget behov av att minska.

Frågan är dock vad jag ska göra med pengarna som kvarstår från försäljningen av Skanska? De 65 aktier som såldes innebar ett tillskott på 13 650 kr till portföljen. Tillsammans med månadsköpet i december på 5 000 kr är det totalt 18 650 kr som ska investeras.

Jag har en tanke på att välja bolag så att portföljens direktavkastning höjs något, alltså att jag köper bolag med högre direktavkastning är Skanskas 2,8 %. Detta då jag inte kommer kunna tillföra portföljen lika mycket kapital under 2020 och 2021 och därmed blir mer beroende av ett kassaflöde från befintliga innehav.

Jag kommer dock avvakta och lyssna på kommande avsnitt av Kvalitetsaktiepodden som ska presentera sin Buy and Hold -portfölj och se om jag får någon bra inspiration där. Annars funderar jag på följande upplägg:

6 000 kr i Kindred.
6 000 kr i Duni.
6 000 kr i Bahnhof

Andra bolag jag funderar kring att investera i är Sampo (kommit ned en del, en utdelningssänkning ligger i korten men direktavkastningen är ändå god), Kabe (kommit ned ordentligt och handlas till P/E 9 med en direktavkastning på 3,8 %) eller Thule (visserligen P/E 24 men direktavkastning 3,4 %). Jag har funderat lite över Millicom men det är otroligt snårigt och svårt att få ett grepp om bolaget och vilka risker man exponerar sig för och även om potentialen känns god kan man bli sittande i en riktig härva, särskilt om 5G kommer i gång vilket kan utmana bolagets affärsmodell men också driva upp Capex ordentligt vilket minskar det fria kassaflödet och därmed hotar utdelningen (enda anledningen till att köpa bolaget för mig är som ett utdelningscase i dagsläget).

Jag har således en hel del att fundera kring.

Om jag köper Kindred, Duni och Bahnhof enligt ovan skulle den genomsnittliga direktavkastningen på min investering uppgå till 5,8 % baserat på 2018 års utdelningar. Då ligger dock en given utdelningssänkning från Kindred i korten men också en förväntad utdelningshöjning från Bahnhof.

Kindreds utdelningspolicy är att dela ut 50 % av det fria kassaflödet till aktieägarna, men jag tänker mig en något förenklat räkneexempel. I Q1 2019 sjönk vinsten med 46 % relativt 2018, i Q2 sjönk vinsten med 49 % relativt 2018 och i Q3 sjönk vinsten med 50 % relativt 2018. Lite förenklat kan man konstatera att vinsten verkar sjunka med ca 50 % för helåret och då är det inte orimligt att anta en halverad utdelning också vilket medför en direktavkastning på 5,3 % istället för 10,6 %. Då skulle direktavkastningen på min investering uppdelad på de tre bolagen enligt ovan uppgå till 3,85 % vilket ger en mer realistisk förväntan och med möjlighet till höjning från Bahnhof.

Inga beslut är tagna. Målet är att investera pengarna innan årsskiftet. Jag har frångått min ursprungliga plan på att investera i Latour och Lundbergföretagen med anledning av orimligt höga substanspremier. Jag återkommer till dessa båda bolag under 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar