fredag 19 mars 2021

Kort genomgång av portföljens 39 innehav - Del 2/4

Det har varit en händelserik tid både på börsen och i min portfölj och jag har utvecklat min syn på börsen och investeringar väldigt mycket och ändrat fokus från 100 % utdelningsjakt till ca 80 % tillväxt och 20 % utdelning.

Jag tänkte i en serie blogginlägg gå igenom portföljen bolag för bolag och förklara och motivera varför bolaget förtjänar en plats i min portfölj. Jag har delat in samtliga av mina innehav i fyra portföljer, och kommer presentera dem i den grupperingen här också. I detta inlägg presenterar jag min "KAP-portfölj".

KAP - portföljen, på ett separat ISK har jag valt att ta mer eller mindre rygg på de båda herrarna i kvalitetsaktiepodden. De har ett otroligt sunt synsätt på bolag och jag har lärt mig otroligt mycket från dem. Jag köper inte alla bolag som de köper, och jag säljer inte alltid när de säljer, men all inspiration i denna portfölj kommer från dem. Denna portfölj utgör 9 % av den totala portföljen.

AQ Group

Kontraktstillverkare, bolaget växer och är lönsamt. Kassan är stor och det borde komma något förvärv under året. Jag har fått en avkastning på nästan 70 % sedan jag köpte bolaget, jag har inga planer på att sälja ännu. Värderingen är inte hög på något sätt. Jag behåller tills vidare, men kan sälja eller minska om värderingen börjar kännas hög eller om jag ser bättre möjlighet att kunna investera pengarna i ett annat "case". Utgör idag 1,38 % av totala portföljen.

Betsson

Ännu mer betting. Jag inväntar bara en uppvärdering och kommer sedan sälja aktierna. Jag har redan stor exponering mot betting via Evo, Aspire och Kindred. I Betsson inväntar jag bara en uppvärdering. Utgör idag 1,73 % av totala portföljen.

Dedicare

Bemanning inom vård. En verksamhet jag inte skulle känna mig bekväm med att på egen hand fatta beslut om att köpa aktier eller vara långsiktig ägare. Jag inväntar uppvärdering och kommer sedan sälja hela/delar av innehavet. Utgör idag 1,09 % av totala portföljen.

Inwido

Tillverkar fönster och dörrar. Lönsamt som tusan, en Coronavinnare. Konsoliderar marknaden och växer organiskt och genom förvärv. Ett i grunden väldigt bra bolag. P/E 16, utdelning 3,2 %. Jag har redan gjort en mindre avyttring i mitt innehav, är i dagsläget upp 60 % från när jag köpte. Utgör idag 1,18 % av totala portföljen.

Loomis

En klockren Coronaförlorare där hela caset är att påverkan på bolagets affär är kortsiktig. Användningen av kontakter ökar globalt, Loomis är en bjässe som borde kunna gynnas av att konkurrenter tappar marknadsandelar och Lommis har musklerna att satsa. Jag köpte kring 200 spänn, min egen riktkurs är ca 400 kr. Inte ett innehav jag har för avsikt att behålla för evigt. Utgör idag 3,2 % av totala portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar