fredag 21 augusti 2015

Planerar sälja Telia och köpa J&J

Efter lite funderingar har jag kommit fram till att jag vill sälja mina aktier i Telia.

Anledningarna till detta är som följer:
  • Hård konkurrens. Befintliga aktörer som Tele 2 men också nya aktörer som Hallon mm utmanar Telia, kommer Telia klara av att behålla sina kunder och vara attraktiva för nya kunder?
  • Investeringar i andra branscher. 10 juni kom nyheten att Telia köper in sig i Spotify för nästan 1 miljard kronor, kanske är detta en fantastisk affär på sikt men det är inte så jag önskar att Telia ska agera med sitt kapital.
  • Mutor & korruption. Det tar tid och energi för bolaget och jag anser att det är onödigt att ha satt sig i denna situation, I vissa branscher är det ofrånkomligt att hamna i rättstvister men jag tycker inte att Telia agerat på ett bra sätt.
  • Tillväxtmarknaderna. Jag kan för lite om dessa marknader och vet att det varit problem med inlåsta pengar mm.
  • Branschen. Branschen är under utveckling och kundernas behov ändras mer och mer, är Telia verkligen en aktör som hanterar dessa förändringar och kommer man att ha kvar samma kassaflöde i framtiden?
Med anledning av ovanstående planerar jag att sälja mina Teliaaktier på onsdag i nästa vecka (så att jag får lite betänketid till huruvida mitt beslut verkligen är korrekt).

Månadens köp har jag bestämt mig för kommer att bli i Johnson & Johnson. Jag inser nu också att jag har nämnt ett antal olika bolag i mina tidigare blogginlägg som jag nämner att jag är sugen på att köpa aktier i. För att få en tydlig överblick och för att tydligare komma ihåg vilka aktier jag är sugen på att köpa samt vilka jag bestämt mig för att inte köpa måste jag upprätta någon form av köplista och en lista för vilka aktier jag inte ska köpa.

Jag kan också nämna att jag planerar att köpa fler aktier i Pepsico, det blir dock inte denna månad.

Anledningarna till varför jag väljer att köpa Johnson & Johnson återkommer jag till i ett separat inlägg som jag hoppas hinna skriva i helgen.

Jag kan för övrigt notera att börsen gått ned lite sista tiden. Senast idag har börsen gått ner 2,54 % och senaste veckan har börsen gått ner 6,2 %. Sedan toppen 27 april har börsen gått ner 12 %. Så länge jag behåller jobbet kommer jag inte att ändra mitt upplägg med regelbundna köp utan kommer fortsätta köpa aktier varje månad. Jag hoppas att jag ska klara av att fortsätta med detta även när rädsla infinner sig för aktier och börsen "rasar".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar