lördag 12 september 2015

Vad blir månadens inköp? September 2015

Även om det är ett tag kvar till köp (lite drygt 10 dagar kvar) är det skönt att tidigt ta ett beslut om vilken bolag jag ska köpa aktier i så att köper blir mer objektivt och så att jag inte påverkas av vad som står i tidningar eller vad som händer på börsen precis i närtid innan mitt köp. Med lång tidshorisont är valet av ett bra bolag viktigare snarare än att agera på olika nyheter eller börshändelser.

Jag kommer denna månad att ta en paus från mina investeringar i amerikanska aktier. Istället blir det något svenskt befintligt bolag i portföljen som jag avser att öka i. Denna månad faller valet på Investor, av den enkla anledningen till att jag gillar bolaget, det har blivit billigare på sista tiden vilket ökar direktavkastningen (ligger idag på 2,94 %). Investors andel i portföljen idag är 5 % (eller 10,2 % om man räknar bort innehavet i Spiltan räntefond) vilket medför att jag kan öka utan att bolaget tar för stor plats i portföljen.

Vidare kommer jag så klart att fortsätta öka i H&M varje vecka så som jag tidigare har gjort. H&M är nu mer mitt absolut största aktieinnehav och tanken är att jag ska kunna fortsätta att öka i H&M ett tag till, i alla fall året ut. Inför 2016 ska jag se över min strategi för köp i H&M och se om det är dags att minska ner lite på tempot för att bolaget inte ska utgöra en allt för stor andel i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar