lördag 5 september 2015

Månadsrapport augusti 2015

Åter igen dags för månadsrapport, denna gång för augusti månad.

Månadshändelser:

Jag har mottagit 74,38 kronor i utdelning från Deere & Co
Jag har mottagit 50 kronor i utdelning från Ratos Pref
Jag har köpt 5 aktier i H&M (1714 kronor)
Jag har köpt 9 aktier i Johnson & Johnson (7286 kronor)
Jag har sålt 110 aktier (hela innehavet) i Telia (5049 kronor)

Av månadens summa på (månadsköp + förra månadens rest + utdelningar + försäljning av Telia) 9325 kronor investerades totalt 9000 kronor vilket medför att 325 kronor överförs till nästa månads köp. Denna månads aktieköp i kombination med försäljningen av Telia innebär att mina årliga förväntade utdelningar minskar med 56,25 kronor till totalt 3018 kronor i utdelning per år. På sikt tror jag att min omfördelning är bra för min portfölj i form av höjning av utdelningen från J&J.

I övrigt kan jag också notera att börsen varit turbulent, och att OMXS30 gått ner med 7 %. Jag spekulerar inte i börsens fortsatta rörelser då jag absolut inte behärskar det, istället fortsätter jag som planerat med att köpa aktier varje månad. Jag tror på min strategi och efter försäljningen av Telia känner jag mig helt trygg i de bolag jag nu har i portföljen, jag inbillar mig att jag kommer klara av att ha kvar dessa aktier genom en kraftig börskrasch utan att känna mig orolig för bolagen. Enda frågetecknet är Ratos men det bolaget bör gynnas av en lägre värderad börs så att de kan genomföra investeringar för sin kassa på totalt 4 583 miljoner kronor.

Jag ska alltså försöka hålla mig fortsatt objektiv till marknaden och betrakta nedgångarna som att det blir billigare för mig som nettoköpare att köpa ytterligare andelar i starka bolags kassaflöden. Jag tycker också att mina två senaste köp i amerikanska bolag gett upphov till en mycket trevlig effekt i form av spridning av utdelningarna över året med anledning av deras kvartalsutdelning. Jag har en liten idé om att försöka komplettera med andra bra amerikanska bolag (bolagens kvalitet ska alltså fortsatt vara prioriterad) för att erhålla utdelningar under årets alla månader (datum för utdelningar ska alltså vara underordnad bolagens kvalitet).

För att försöka få lite ordning på mina tankar kring olika bolag jag kikar på och huruvida jag vill investera i dem eller ej har jag skapat två nya sidor här på bloggen i form av sidan "Att köpa" och sidan "Att inte köpa". Ni hittar de olika sidorna högst upp på bloggen, men jag vill påpeka att de i skrivande stund inte är färdiga utan jag ska låta dessa sidors layout utvecklas framöver. Den viktigaste av båda dessa sidor för mig är sidan med listan över vilka bolag jag inte ska investera i.

Nedan kommer lite diagram som redovisar vad som hänt i portföljen och som samtidigt redovisar historiken för de senaste 8 månaderna.


Jag kan i grafen ovan konstatera att H&M för första gången är det största bolaget i portföljen till följd av mina upprepade köp av aktier i detta bolag, närmare bestämt en ny aktie per vecka. Sampo är näst störst tätt följd av Deere. Det i särklass minsta innehavet är Pepsico där jag bara genomfört ett enda månadsköp än så länge, men fler är inplanerade.


I grafen ovan kan jag konstatera att portföljen växer men att utdelningstillväxten lyser med sin frånvaro, detta till följd av att jag denna månad valde att sälja Telia som har en hög avkastning och istället köpa in J&J som har en lägre direktavkastning.



Självförsörjandegraden har sjunkit avsevärt till följd av sänkt förväntad årlig utdelning i kombination med en större utgift av engångskaraktär som påtagligt höjer utgifterna för snittet av de senaste 12 månaderna. Min förhoppning är att kunna hålla igen lite på utgifterna och de årliga utdelningarna ska stiga framöver till följd av köp i kvalitativa bolag med stabil utdelning.


Vad gäller valutaandelen överstiger nu USD mitt mål om 10 %, något som så klart kommer att jämna ut sig om jag köper svenska bolag de kommande månaderna, så jag är inte ett dugg orolig över detta. Att köpa bra bolag och ha en sund risk i portföljen är viktigare än ett sådant här mål över valutafördelningen som jag mer ser om en "vägledande riktlinje".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar