onsdag 9 december 2015

Analys Procter & Gamble

Jag har många gånger snubblat över detta bolag men aldrig riktigt kommit mig för att köpa det. Nu har jag i alla fall gjort en första genomgång av bolaget och dess varumärken för att bättre förstå vad det innebär att köpa aktier i bolaget och framför allt få en uppfattning om hur hållbar företagets utdelning är.

Bolaget grundades 1837 av William Procter och James Gamble (jag har alltid undrat över var bolagets namn kommer ifrån) i USA. Redan 1858 uppnådde bolaget en årlig försäljning för 1 miljon dollar. Det stora genombrottet kom dock under amerikanska inbördeskriget som startade 1861 då bolaget försåg Nordstatsarmén (som också vann kriget) med stearinljus och tvål vilket inte bara fick fart på försäljningen utan dessutom innebär att väldigt många människor över stor geografisk spridning kom i kontakt med bolagets produkter.

År 1887 kom man på idén att låta de anställda ta del av ett vinstandelssystem i bolaget för att på så sätt förebygga att de anställda skulle gå ut i strejk.

1930 blev man internationella på riktigt både med försäljning och tillverkning då man förvärvade bolaget Thomas Hedley Co. (som också tillverkade tvål och stearinljus) i Storbritannien.

I mitten av 1940-talet diversifierade man sin portfölj då man köpte upp tillverkade av både rengöringsmedel och schampo. 1955 tillkom även tandkräm till sortimentet och två år därefter tillkom tillverkning av toalettpapper.

Ett stort år för bolaget var 1961 då man dels lanserade blöjor under varumärket Pampers samt schampo under varumärket Head & Shoulders.

Senare diversifierade man ytterligare och kompletterade sitt varumärkesportfölj med innehav så som Folgers Coffee (kaffe), Norwich Eaton Pharmaceuticals (tillverkade av Pepto-Bismol, en medicin mot diarré, matsmältningsbesvär, halsbränna och illamående), Richardson-Vicks (hostmedicin mm), Noxell (medel för hudrengöring, numera sålt till Unilever), Shultons Old Spice (manliga hudvårdsprodukter), Max Factor (Kosmetika), Iams (djurfoder), Pantene (hårvårdsprodukter), m.fl.

Så sent som år 2005 köpta företaget Gillette och gick då förbi Unilever som världens största tillverkade av konsumentvaror. Detta medförde att man fick varumärken så som Duracell, Braun och Oral-B.

2009 sålde bolaget sin verksamhet med receptbelagda mediciner och 2012 gick man helt ur livsmedelsbranschen då man sålde Pringles till Kellogs. 2015 såldes också Vicks.

Kvar i bolaget finns nu varumärken så som Duracell, Braun, Head & Shoulders, Oral-B, Gillette, Pampers, Always, Lacoste (parfym), Boss (parfym) och Olay. Bolaget har väldigt starka varumärken som jag själv upplever är prissatta i premiumsegmentet. Duracell kommer mest troligt att säljas till Berkshire Hathaway under 2016.

En strategi hos bolaget just nu är att renodla sin portfölj och göra sig av med ca 100 olika varumärken. Onekligen har portföljen blivit något "spretig".

Man kan säga vad man vill om bolaget men det är en fantastisk varumärkeskorg man förfogar över med vissa varumärken som känns helt självklara när det kommer till att välja en produkt i affären (Oral-B, Gillette, Head & Shoulders mm).

Bolaget konstaterar i sin senaste årsrapport att man drabbas negativt av den starka dollarn (all försäljning utanför USA genererar lägre vinster räknat i USD pga den starka valutan).

Bolaget delar ut 87,31 % av vinsten. Företagets vinst verkar ha svårt att öka men man har ökat sin utdelning väldigt många år i rad. Jag är alltså medveten om att utdelningsökningarna bör kunna komma att minska i framtiden, bolaget har återköpt stora mängder aktier vilket påverkar vinsten per aktie.

Yield: 3,4 %, bolaget delar ut fyra gånger per år.

Nackdelar med bolaget:




  • Eventuellt svag finansiell ställning.
  • Det är svårare för mig att ta del av informationen i årsredovisningen jämfört med svenska bolag.
  • Får bolaget problem med tillväxten framöver?
Jag har också tagit del av lite andra bloggares analyser av bolaget, nämligen följande:

Jag tror att detta bolag är en trygg och stabil investering på sikt och jag kommer i framtiden att köpa aktier i bolaget. Bolaget kan säkert råka ut för en svacka fram över där skuldernas storlek och den höga utdelningsandelen kan komma att utgöra problem för bolaget. Detta kommer sannolikt inte att medföra bolagets undergång utan kanske snarare en nödvändigt urstädning av balansräkningen vilket stärker bolaget på sikt. Tyvärr finns det nog ett allt för stort fokus på att utdelningen höjts 58 år i rad och vem vill vara den VD som för första gången på så många år väljer att inte höja eller rent av att sänka utdelningen?

Jag vet inte när jag planerar att genomföra mitt första köp, men jag tror att jag kommer att vänta lite med det och istället bygga upp innehavet i mina befintliga bolag jag äger aktier i. Exempelvis är Pepsico ett av mina bolag som jag vill öka betydligt i. Med anledning av att min exponering mot amerikanska aktier redan är ganska stor och dollarn står ganska högt tror jag att jag kommer avvakta lite med P&G, kanske köper jag in en liten post framöver för att få smak på dess utdelningar?

En något spretig analys men då är jag å andra sidan ingen expert heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar