söndag 4 september 2016

Månadsrapport augusti 2016 + portföljen värd 200 000 kr

Portföljen är nu värd över 200 000 kr, en riktigt rolig gräns att passera. Den mesta tillväxten kommer från att jag regelbundet köper nya aktier och det totala värdet på mina konton på Avanza (inklusive likvider) har inte förändrats sedan förra månaden, jag har helt enkelt bara köpt aktier för mer av mitt kapital nu. Visserligen har värdet på många aktier ökat sedan jag köpte, men det påverkar inte portföljen jättemycket ännu.

Milstolpen i sig betyder ingenting, men jag tycker att det är roligt och varje jämt 100 000-tal som portföljen kan växa till är så klart jättekul (framför allt när jag inte hunnit passera så många jämna hundratusental med portföljen ännu).

Jag har inga delmål osv uttalade, men är så klart viktigt att uppmärksamma lite sådant, det håller om inte annat motivationen och glädjen i sparandet uppe.

I övrigt har följande hänt i portföljen under augusti månad:

  • Jag har mottagit 74 kr netto i utdelning från Deere & Co
  • Jag har mottagit 8 kr netto i utdelning från Colgate Palmolive
  • Jag har mottagit 24 kr netto i utdelning från P&G
  • Jag har mottagit 50 kr netto i utdelning från Realty Income
  • Jag har köpt 4 aktier i Fenix Outdoor (totalt 1 921 kr)
  • Jag har köpt 54 aktier i Nibe (totalt 3 995 kr)
  • Jag har köpt 3 aktier i Colgate Palmolive (totalt 1922 kr)
  • Jag har köpt 10 aktier i Lundbergföretagen (totalt 5 113 kr)
  • Jag har köpt 25 aktier i Hafslund (totalt 1 996 kr)
  • Totalt investerat belopp: 14 947 kr
  • Totalt courtage: 42 kr, 0,28% av investerat belopp.
I övrigt redovisas portföljens utveckling i graferna nedan. Jag gillar verkligen grafer så jag har som vanligt tagit fram flertalet.

Ackumulerad utdelning i portföljen

Erhållen utdelning månadsvis

Innehav fördelade i bransch

Innehav fördelade i sektor

Portföljandel per innehav

Portföljens direktavkastning

Portföljvärde + utdelningar

Portföljvärde per innehav

Självförsörjandegrad

Valutaandel i portfölj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar