måndag 5 september 2016

Planerade inköp september 2016

Jag är riktigt nöjd med min nuvarande portföljsammansättning. Det finns lite fler bolag som jag vill ta in i portföljen, men det är inte riktigt läge för det ännu, kanske plockar in något nytt bolag om en månad eller två. Jag känner att jag måste bygga på lite i befintliga innehav först, så att jag inte blir sittandes med en uppsjö av små "skvättar" i olika bolag.

Jag avser köpa aktier för 8 000 kr denna månad, trots att jag nu köpt för 10 000 under ett antal månader. Dags att lugna sig lite tills något bra läge dyker upp eller börsen som helhet går ner mer. Börsen tenderar ju att vilja gå upp, och jag kan tycka att ekonomin är väldigt dopad av låga räntor, stödköp osv. Jag tar det säkra före det osäkra och bygger upp lite mer kassa samtidigt som jag bygger vidare på min (i mina ögon) stabila portfölj.

Månades inköp som planeras är följande:

Alfa Laval: Ca 1 000 kr
Atlas Copco: Ca 2 000 kr
Fenix Outdoor: Ca 2 000 kr
Hafslund: Ca 1 000 kr
Procter & Gamble: Ca 2 000 kr

Efter denna inköpsrunda borde Alfa Laval, Hafslund och P&G ha tagit sig över 5 000 kr i marknadsvärde i min portfölj. Då kvarstår endast Atlas Copco och Colgate i portföljen som är värda mindre än 5 000 kr i portföljen. Dessa kommer jag att bygga på sakta men säkert under kommande månader tills de överstiger 5 000 kr.

Jag avser också ta in något nytt bolag i portföljen nu i början av hösten. Jag har funderat på många olika bolag, Novo Nordisk, Unilever, Skanska, Handelsbanken för att nämna några av dem. Jag får ägna ett enskilt inlägg här på bloggen för att reda ut det hela mer i detalj. Jag ska också ta och gå igenom mina gamla inlägg för att summera att bolag jag är intresserad av att köpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar