måndag 3 oktober 2016

Öppnat en KF

Så, nu är det slutligen dags.

Tidigare har jag haft alla mina innehav i ett ISK (investeringssparkonto), såväl svenska som utländska innehav. Detta då jag har överskott av kapital och kommer att ha så inom överskådlig framtid. Därmed kommer jag varje år att återfå källskatten på 15 % som jag betalar för mina utländska innehav (så länge den svenska skatten jag betalar för mitt ISK överstiger beloppet jag betalat i källskatt).

Men, det finns vissa typer av utländska aktieinnehav som man ska fundera lite kring vilken typ av konto som man väljer att äga dessa aktier via. Just danska innehav är mycket trixigt då jag som privatperson själv får kontakta danska skattemyndigheterna och begära tillbaka källskatten via fysiska formulär (pappersformulär gäller så vitt jag vet). Däremot om jag äger mina danska aktier via en KF (kapitalförsäkring) är det Avanza bank (eller den bank just du handlar aktierna via) som blir ägare av aktierna. Därmed kommer också Avanza att hjälpa mig att få tillbaka källskatten, hur bra som helst ju!

I övrigt föredrar jag att ha alla aktier i ISK då det faktiskt är jag som rent juridiskt är ägare av aktierna, vilket jag gillar. Jag gillar ju dessutom att gå på årsstämmor och då vill det till att just jag står som ägare till aktierna. Visserligen kan jag äga en enda aktie i mitt ISK och resten av aktierna i en KF vilket skulle medför att jag ändå är välkommen på bolagets årsstämma. I just detta fall är det inte aktuellt då jag inte har för avsikt att åka till Danmark för att gå på årsstämma.

Hur mitt innehav i KF beskattas skiljer sig (mig veterligen) inte avsevärt från hur innehaven i mitt ISK beskattas.

Ett KF är nu öppnat på Avanza och i detta konto kommer jag under månaden att köpa min första aktier i Novo Nordisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar