tisdag 11 oktober 2016

Sälja högt värderade innehav?

Jag har tidigare här på bloggen angett som mål att jag ska köpa och behålla aktier. Jag ska ha en mycket lång tidshorisont och betrakta bolagen som om de vore mina egna (eller rättare sagt, som att summan av alla mina innehav utgör mitt eget bolag). Detta för att mana till långsiktighet och för att undvika att jag börjar köpa och sälja aktier mer frekvent vilket på sikt helt garanterat kommer leda till att jag går miste om värdeökning och får onödigt höga courtagekostnader och sannolikt börjar hoppa på bolag som är trendiga.

Nu har det dock på kort tid inträffat två händelser som gjort att jag blivit sugen på att sälja aktier i Lundbergföretagen.

Händelse 1: Christoffer Stockman skriver på twitter "För första gången i mitt liv har jag idag sålt några av mina Lundbergsaktier. När något lyfter sig i håret är det dags att dra öronen åt sig".

Händelse 2: Lundaluppen skriver på sin blogg (jag har redigerat citatet något): "Innehavet i Lundbergföretagen har sålts. Lundbergaktien lämnade det jordliga i år och värderas nu med substanspremie på en högt värderad portfölj med en bas av fastigheter med obefintliga avkastningskrav. Om bolaget blir köpvärt igen står jag redo, men när bolag värderas som att inget kan gå fel brukar något göra det".

Lundbergföretagen har onekligen blivit högt värderat, och det är onekligen mycket som kan gå fel. Jag noterar dock att Fredrik Lundberg inte säljer sina aktier i sitt eget bolag. Jag kan också notera att att jag tyckte att bolaget verkade lite dyrt när jag först köpte det i oktober 2015 och att jag tyckte att bolaget var påtagligt dyrt i december 2015. Sedan december 2015 har bolaget gått upp med 21 %, en uppgång som jag hade blivit utan om jag inte köpt aktier då.

Jag ska givetvis försöka ha en känsla för vad som är dyrt och vad som är billigt, men jag ska inte försöka mig på att pricka bottnar och toppar. Under det kommande året kan enligt mig Lundbergföretagen gå upp med 50 % lika väl som gå ner med 50 %. Om jag själv får ha en åsikt tycker jag att priset på bolaget borde gå ner med 50 %, men jag har bevisligen haft fel förr och stått utanför marknaden i långa uppgångar. Istället ska jag behålla aktierna i Lundbergföretagen och låta ekonomin och börsen gå sin gilla gång.

Slutsatsen blir att jag inte kommer att sälja några aktier i Lundbergföretagen, jag kommer istället att behålla mina aktier och istället öka mitt innehav om något inträffar och medför att bolaget blir billigare utan att bli sämre :)

2 kommentarer:

  1. Är svårt ibland att hålla sig till sin strategi att aldrig sälja, man får helt enkelt göra en ny analys och finner man att bolaget helt skenat utanför sin rätta värdering tycker jag man gör rätt i att sälja en del av innehavet och investera det på annat håll istället. Det förutsätter dock att man faktiskt gör en korrekt företagsvärdering och inte bara går på känslan att "nu har det gått upp för mycket, den borde falla snart igen".. Intressant inlägg, jag har själv svårt för att behålla bolag som går plus. Efter 20% upp börjar det klia i säljfingrarna, det gäller att bortse från det ibland.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vanligt förekommande är att man säljer vinnare och köper förlorare, eller "klipper blommorna och vattnar ogräset".

      Farligt att sälja, inte säkert att kurserna kommer ner igen och då är det lätt att börja lura sig själv med att man inte ska köpa för att på något sätt bevisa att det tidigare beslutet att sälja var rätt.

      Exempelvis köpte jag Kopparbergs första gången på 81,50 kr den 27 januari 2015. Redan 26 februari uppnådde jag en avkastning på 20 %, vilket alltså inte tog ens en månad. Nu har kursen gått upp med 207 %, tänk vilken tur att jag inte sålde efter en uppgång på 20 %...

      Men jag håller med dig, det är svårt att behålla aktier som känns övervärderade. Jag försöker dock resonera som att mina aktieinnehav utgör mitt alldeles egna företag som jag äger till 100 % och det skulle ju aldrig inträffa att jag säljer av mitt eget bolag bara för att det känns högt värderat. Jag vill ju fortsätta att bedriva min verksamhet som företagare :)

      Radera