tisdag 15 augusti 2017

Finns det någon framtid för Clas Ohlson?

Idag släppte Clas Ohlson försäljningssiffror för juli månad. Bolaget motsvarar ca 2,5 % av min portfölj.

Försäljningen i juli minskade med 3 %, i lokala valutor minskade försäljningen 3 %, försäljningen utanför norden (i lokala valutor) minskade 14 % (visserligen påverkat av "butiksoptimering" i Storbritannien).

Nej då, jag tror att framtiden är ljus för bolaget. Vi ser en ökad digitalisering och Clas Ohlson har en mycket bättre hemsida än konkurrenterna ICA (Maxi), Jula, Rusta och alla andra butiker de konkurrerar mot. Clas Ohlson har en påtagligt bättre kvalité på grejerna, gott om kommentarer på hemsidan, fina och trevliga butiker i centrala och bra lägen. Trenden går mot allt högre skatter och avgifter mot bilar och när övriga bolag tenderar flytta ut till enorma köpområden utanför städerna dit det är krångligt att ta sig utan bil är det alltid lätt och tillgängligt att ta sig till Clas Ohlsons butiker.

Vidare har Clas Ohlson ett väldigt brett och omfattande sortiment, så man hittar verkligen allt man kan tänkas ha för sina behov.

Dessutom upplever jag att de flesta i min umgängeskrets väljer att handla just hos Clas Ohlson när det är dags att renovera, flytta, bygga om osv.

Som ni förstår är jag fortsatt positiv till bolaget. Sedan kan det så klart komma mycket turbulens i vägen så som valutasvängningar osv som påverkar bolaget men i långa loppet tror jag att Clas Ohlson har en given plats på marknaden!

Mina (51...) aktier är inte till salu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar