tisdag 22 augusti 2017

Starkt från Latour (halvårsrapport 2017)

Jag har hunnit ögna igenom delårsrapporten som idag släpptes från Latour och jag tycker att rapporten såg stark ut. Det var ett tag sedan jag kikade närmare på hur det går för Latour, det är ett bolag som jag litar på, verksamheten tuffar på stadigt och fint.

Substansvärdet har ökat 13 % första halvåret (justerat för utdelning), totalavkastningen uppgick till 25 % första halvåret, orderingången ökade 21 %, industriföretagens nettoomsättning ökade 20 %, rörelseresultatet ökade 8 %.

Vidare har Latour ökat sitt ägande med 689 000 aktier i Tomra där röstandelen nu uppgår till 26,4 %.

Jag har inte djupdykt i respektive bolag men jag tycker helheten ser mycket fin ut. Den justerade soliditeten för Latour uppgår till 90 % och bolaget kapital och reserver på 19,4 miljarder kronor. VD uppger att man har utrymme för investeringar på 5 miljarder kr. Det känns som att bolaget gör mycket rätt och att konjunkturen hjälper till.

Frågan är väl som alltid vad som händer om konjunkturen vänder och högbelånade innehav får problem. Hur som helst är jag mycket positiv till bolaget och tycker det är tråkigt att aktien handlas till en premie. Jag gillar Latour och när aktien i framtiden handlas till rabatt hoppas jag på att kunna öka i bolaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar