onsdag 20 december 2017

Hög värdering på många bolag i portföljen

Efter en liten snabb genomgång av portföljen konstaterar jag att påfallande många bolag har ett P/E tal kring 30. Utan att göra någon vidare analys av respektive bolag och dess framtidsutsikter ter sig denna värdering vara påfallande hög!

Låt säga att vi har tuffare tider framför oss varpå vinsten i nämnda bolag halveras samtidigt som marknaden väljer att värdera bolagen till P/E 15, detta skulle resultera i kursfall på 75 %.

Så vad är rätt att göra och hur bör jag agera i dessa fall?

Tyvärr blir nog svaret för mig att jag inte ska agera över huvud taget. Jag kommer bara fortsätta köpa aktier månad för månad och nyttja en nedgång likt ovan till att fortsätta köpa aktier, något billigare än tidigare. Jag har inte förmågan att bedöma när ett bolag är för högt värderat och när det är bra tajming att skifta om från ett bolag till ett annat. Sådana aktiviteter i min portfölj skulle snabbt skjuta courtageavgifterna i höjden och sannolikt sänka min avkastning jämfört med en mer passiv strategi.

Rätt metod för mig är att bara låta bolagen bedriva sin verksamhet i lugn och ro och sakta men säkert öka min ägarandel.

Jag har givetvis haft liknande funderingar tidigare och även skrivit om dem här på bloggen, men vissa saker tål att upprepas, särskilt då man som jag läser vad andra skriver på sina bloggar och på Twitter varpå det är lätt att dras med i andra strategier än den man själv arbetat fram. Twitter mm kan vara fantastiska källor till inspiration och för att lära sig ny kunskap, men kräver också en hel del filtrering då man lätt exponeras för alla olika strategier samtidigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar