tisdag 19 december 2017

Knivigt läge i H&M

Ojoj, bolaget släpper försäljningssiffror och inte långt där efter är aktiekursen ner 15 %, sett från toppen är kursen ner 50 %. Hur kunde det gå så fel, och vad kommer hända nu?

Många är sedan tidigare uttalat negativa till bolaget som investering, och dessa skriker sig hesa om hur rätt de haft och varför H&M fortsatt är en dålig investering. Andra är sedan tidigare uttalat positiva till bolaget som investering och fortsätter upprepa att det är en fint bolag, med nettokassa (hehe, ett tag till i alla fall), och att ett aktieköp nu ser ut att bli en bra investering på "lång sikt".

Sedan finns det personer som Lundaluppen, Simon Blecher m.fl som har förmågan att stänga av allt brus och sluta lyssna på "förståsigpåare" och bilda sig en egen uppfattning (därmed inte sagt att deras uppfattning är "rätt" eller att de kan "spå" framtiden, jag menar bara att jag upplever att de ser på saken på ett nyktert sätt, och har förmågan att omvärdera).

Jag själv tycker att Lundaluppen har sammanfattat situationen ganska bra, H&M har gått från att vara ett fantastiskt bolag till att bli ett vanligt bolag, något Simon Blecher nämnt i en intervju också. Därmed kanske H&M heller inte bör värderas med någon premie jämfört med andra bolag.

Jag konstaterar följande: H&M fortsätter att bedriva försäljning av kläder, bolagets butiker kommer att spela stor roll under överskådlig framtid, i en tid när pengar inte längre är gratis och avkastningskravet ökar på konkurrenter kommer H&M stå stark, osv.

Hur "agerar" jag i H&M då? Jag har varit långsiktig i min investering i bolaget från start och egentligen har väl ingenting förändrats i bolaget. Någon försäljning av aktier blir det inte tal om. Någon större ökning i närtid blir det heller inte tal om. Huruvida H&M sänker utdelningen för verksamhetsåret 2017 kan jag inte spekulera i, men det börjar väl luta åt att utdelningen kommer sänkas förr eller senare, om inte vinsten och det fria kassaflödet tar fart uppåt. Hur som helst, jag inväntar kommande kapitalmarknadsdag, bokslutskommuniké och årsstämma, förhoppningsvis kommer mer information fram och kanske aktiekursen stabiliserar sig?

Några småköp i aktien för min del framöver under vintern är inte helt otroligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar