tisdag 24 september 2019

Jag överväger att sälja Catena Media

Efter den senaste tidens omfattande utrensning ur portföljen där bolag som Colgate, McDonalds och Deere & Co helt har avyttrats till förmån för andra investeringar överväger jag nu att också sälja mitt innehav i Catena Media.

Tanken väcktes initialt när jag lyssnade på avsnitt 14 av podden Game of Stocks där de gick igenom bolaget Evolution Gaming ordentligt. Direkt uppstod intresse för att sälja Catena Media och att köpa aktier i Evo istället med tanke på bolagets potential och möjliga tillväxt i USA.

Det finns dock gott om utmaningar för så väl Catena som Evo och båda kommer gissningsvis att handlas mycket volatilt framöver. Vid något tillfälle misstänker jag att stora svenska fonder kommer försöka sälja av sina innehav i dessa båda bolag. I Catena har Swedbank Robur 8,6 % av kapital och röster vilket gör dem till en "kritisk" ägare om de ska sälja av den volymen pga etiska skäl.

I Evo ser det ungefär likadant ut, med Robur på 6,3 % av kapital och röster och SEB på 1,3 %.

Som jag ser det har jag huvudsakligen 4 alternativ som jag överväger nu:

  1. Behåll Catena Media i portföljen.
  2. Sälj och investera i Evo.
  3. Sälj och investera i något annat.
  4. Sälj och behåll pengarna som likvider ett tag.
1. I och med att jag har behållit mina aktier hela nedgången uppstår behovet av att bevisa att jag "minsann haft rätt" och då är alternativ 1 tilltalande. Men denna typ av känslostyrt investerande blir sällan bra. Jag är lite rädd för att "sälja på botten" precis som i fallet H&M vilket gör att jag tilltalas av alternativ 1 och bara låta företaget fortsätta utvecklas och på sikt kunna skörda framgång genom höjda aktiekurser.

2. Evo växer så det knakar och jag tror verkligen på Evo mer än vad jag tror på Catena Media. Dock finns det risker här också med för stor exponering i ett bolag som är ganska komplicerat och som kan råka ut för stora sättningar i aktiekursen om fonder mm ska sälja av. Dessutom blir det hetsiga rubriker i tidningarna om marginaler mm försämras (vilket är väntat i och med USA) vilket också sätter rejäl press på aktiekursen.

3. Jag lockas av lite mer defensiva bolag med rimlig direktavkastning, exempelvis skulle Duni vara ett bra alternativ.

4. Timing är verkligen inte en aktivitet som passar mig särskilt bra. Jag tror mig ha en edge mot aktiemarknaden där jag på ett framgångsrikt sätt kan ha innehav i portföljen med väldigt lång horisont.

Bara nr 1 ovan medför att jag verkligen borde sälja för att få en mer objektiv syn på bolaget och den investerade summan.

Medan jag satt och skrev detta inlägg (igår eftermiddag) kom en vinstvarning från Catenas konkurrent XL Media och då tog jag beslutet och sålde av hela mitt innehav. Så i skrivande stund äger jag inga aktier i Catena Media.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar