torsdag 12 september 2019

Utvärdering av samtliga amerikanska innehav

Med anledning av mitt senaste inlägg på temat utdelning och ränta på ränta -effekt från mina amerikanska innehav gjorde jag en snabb översyn av bolagen och började fundera lite kring den totala direktavkastningen och värderingen av några av bolagen.

Jag har gjort en ganska grovhuggen indelning av de tre parametrarna direktavkastning, P/E-tal och hur stort mitt innehav är enligt följande.

Storlek på innehav: Om innehavet är mindre än 10 000 kr rödmarkeras detta, jag vill att samtliga innehav ska vara större än så. Antingen ska jag öka storleken på innehavet eller så bör innehavet säljas. Innehav mellan 10 - 20 000 kr gulmarkeras, helt ok storlek. Över 20 000 grönmarkeras, bra storlek som gör avtryck i portföljen.

P/E: Tal över 20 rödmarkeras, ansträngd värdering som kräver en motivering för att behållas i portföljen. Inom spannet 15 - 20 är helt OK värderat (gult). Under 15 är bra värdering (grönt).

Direktavkastning: Under 2 % är alldeles för lågt (rött), jag har inte köpt dessa amerikanska innehav som tillväxtraketer utan som kassaflödesmaskiner som ska ge portföljen utdelning! Mellan 2 - 3 % är helt ok (gult) och allt över 3 % är bra (grönt).

Jag har följt upp detta för respektive innehav enligt nedan där siffrorna har färgmarkerats enligt förklaring ovan.

Colgate Palmolive
Mitt innehav: 8 380 kr.
P/E: 27
Direktavkastning: 2,35 %

När Colgate först köptes in i portföljen i februari 2016 var direktavkastningen 2,3 %, alltså ungefär samma som idag, kursen låg kring 65 dollar och är sedan dess upp med 11 %. Mitt innehav är för litet, värderingen är för hög, direktavkastningen är godkänd men i lägsta laget. Jag kommer inte att öka något i bolaget till nuvarande värdering och beslutet blir därför att (tillfälligt?) avyttra aktierna i Colgate Palmolive efter ca 3,5 år. Vid en lägre värdering köper jag gärna tillbaka mina aktier och ökar ytterligare i detta bolag.

Deere & Company
Mitt innehav: 27 000 kr.
P/E: 16
Direktavkastning: 1,9 %

Detta är ett av mina absolut första innehav i portföljen och har funnits med ända sedan bloggen startades. Kursresan i Deere har varit fantastisk och mitt innehav har en rejäl storlek, värderingen är helt OK men direktavkastningen är i lägsta laget.

Beslutet i detta fall blir att skala ner mitt innehav något. Jag säljer knappt hälften av aktierna så att bolaget blir värt ca 15 000 kr istället.

Diageo
Mitt innehav: 14 300 kr.
P/E: 26
Direktavkastning: 2,5 %

Värderingen är alldeles för hög, men mitt innehav har helt ok storlek och helt ok direktavkastning. Detta är ett av mina "defensiva" innehav som kommer att fortsätta sälja öl och sprit oavsett vilka krig och lågkonjunkturer som än inträffar. Jag kommer behålla mina aktier i detta bolag, lite på samma tema som jag äger Kopparbergs.

Johnson & Johnson
Mitt innehav: 13 800 kr.
P/E: 21,5
Direktavkastning: 3 %

Värderingen må vara något hög, men verksamheten är konjunkturokänslig, direktavkastningen är "bra" och jag avser öka mitt ägande under hösten.

McDonalds
Mitt innehav: 14 200 kr.
P/E: 28
Direktavkastning: 2,14 %

Mitt innehav är helt ok men direktavkastningen är i lägsta laget och värderingen är helt uppåt väggarna. När jag först tittade på McDonalds i slutet av 2016 var P/E 21 och direktavkastningen 3,35, men nu när kursen kommit upp och direktavkastningen fallit så blir beslutet att sälja. Jag har inte köpt McDonalds som någon tillväxtraket utan som en stor fet amerikansk kvartalsutdelare, jag är således bara ute efter ett kassaflöde. Som jag skrev i ett tidigare inlägg är bolaget dessutom ganska högt belånat.

PepsiCo
Mitt innehav: 21 000 kr.
P/E: 15
Direktavkastning: 2,8 %

Jag förstår inte hur PepsiCo kan ha så fina siffror. Direktavkastningen på 2,8 % är visserligen inte fantastisk men verksamheten känns oerhört trygg och värderingen är inte på något sätt hög även om den inte utmärker sig som speciellt billig. Mitt innehav har riktigt bra storlek i portföljen och jag avser rent av att öka mitt ägande under hösten.

Procter & Gamble
Mitt innehav: 25 500 kr.
P/E: 83 (!!!)
Direktavkastning: 2,4 %

Här förstår jag ärligt talat inte vad som har hänt med värderingen av bolaget. När jag först analyserade bolaget i slutet av 2015 var direktavkastningen 3,4 % och P/E (för året 2015) kring ca 30, men redan under 2016 och 2017 lång P/E kring 23 respektive 16. Det rör sig om en oerhört slagig vinst och om bolagets vinst per aktie kan återgå till ca 3,5 (någon form av snitt för de senaste åren) kommer P/E istället att landa på 34. Ett P/E på 34 skriker ju inte direkt köp utan snarare "avstå!". Senast jag köpte bolaget var i maj 2018 vilket var ett alldeles fantastiskt köp, sedan dess är aktiekursen upp med otroliga 68 %, inte direkt en kursresa jag förväntar mig i en "stabil utdelningsaktie".

Hur man än vänder och vrider på det är värderingen alldeles för hög i P&G, men i och med att direktavkastningen ändå är helt ok kommer jag inte att avyttra hela mitt innehav men däremot skala av en del. Jag avser sälja aktier så att mitt innehav i bolaget är ca 15 000 kr.

Realty Income
Mitt innehav: 46 300 kr.
Direktavkastning: 3,6 %

Jag presenterar inga siffror för värderingen i och med bolagsformen REIT (P/E landar på felaktiga 56). Innehavet har växt sig galet stort men direktavkastningen är fortfarande god i bolaget. Jag gör inga förändringar.

Unilever PLC
Mitt innehav: 11 900 kr.
P/E: 24
Direktavkastning: 2,9 %

Innehavet i Unilever är kanske lite väl smått, samtidigt som värderingen är något hög och direktavkastningen är relativt bra men inte fantastiskt. Jag köper inga fler aktier till den här värderingen, men om kursen kommer ner mot 50 dollar som jag köpte kring i slutet av 2016 skulle P/E ligga på 20 (mer acceptabelt) och direktavkastningen kring 3,6 % och jag skulle börja köpa fler aktier i bolaget. På sikt avser jag öka mitt ägande i Unilever.

Slutsats

Efter ett annorlunda inslag här på bloggen (det hör inte till vanligheterna att jag gör försäljningar likt detta, framtiden får visa om jag är rätt eller fel ute) är slutsatsen att avyttra en hel del aktier i mina amerikanska innehav enligt följande:

  • Colgate Palmolive: Jag säljer hela innehavet på ca 8 400 kr.
  • Deere & Company: Jag säljer ca halva innehavet på ca 12 000 kr.
  • McDonalds: Jag säljer hela innehavet på ca 14 200 kr.
  • Procter & Gamla: Jag säljer delar av innehavet på ca 10 500 kr.
Totalt kommer jag alltså sälja aktier för ca 45 000 kr. Detta är en oerhört stor försäljning, något jag inte alls är van vid. Men mina "trygga utdelare" är värderade som tillväxtraketer och jag kommer därför söka nya bolag för dessa pengar.

Pengarna ska så klart investeras (och därmed "sättas i arbete") snarast möjligt efter försäljningen som kommer ske i oktober. I och med att jag redan har planerat att göra några aktieköp i amerikanska bolag under hösten planerar jag preliminärt att köpa aktier för summan enligt följande:
  • Iron Mountain: 15 000 kr.
  • General Mills: 15 000 kr.
  • PepsiCo: 7 500 kr.
  • Johnson & Johnson: 7500 kr.
De sålda aktierna genererade en årlig utdelning på ca 980 kr vilket innebär en genomsnittlig direktavkastning på ca 2,17 %. De nya aktierna som jag avser köpa kommer istället att generera en årlig utdelning på 2 060 kr vilket innebär en genomsnittlig direktavkastning på 4,58 %.

Nå väl, ingenting är ännu hugget i sten. Detta är en preliminär plan och jag kommer inte att omgående börja sälja aktier i portföljen. Det är viktigt att skynda långsamt. Jag behöver vänja mig vid denna tanke och om allt fortfarande känns bra och logiskt efter månadsskiftet genomför jag försäljningarna tisdagen 1 oktober och köper nya aktier efter någon dag senare samma vecka. Då tillkommer dessutom 5 000 kr i månadssparande och 1 000 kr i utdelningar som finns på kontot och dessa pengar fördelas som planerat mellan Iron Mountain och General Mills.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar