onsdag 27 januari 2021

Evolution Gaming är fortsatt mitt största innehav

Evolution gaming har under en tid varit mitt största innehav i portföljen. Detta hade jag aldrig kunnat tro när jag köpte mina första aktier i bolaget i juni 2018. Jag köpte på mig totalt 100 aktier vilket då utgjorde ca 2 % av portföljen. Sedan dess har innehavet på helt egen hand genom kursuppgång ökat till att idag utgöra 11,25 % av portföljen.

Bolaget har blivit ett av Sveriges större bolag sett till bolagsvärde och nu dessutom kvalat in i OMXS30, en helt fantastisk resa. Än så länge fortsätter bolaget att öka både omsättning och vinst, dessutom med en allt starkare marginal.

Visst, värderingen kan väl ibland verka ganska ansträngd, men samtidigt växer bolaget så himla snabbt att det nästan känns otillräckligt med endast 4 rapporter från bolaget per år.

När bolag växer så kraftigt som Evo gör är det viktigt att faktiskt räkna på bolagets vinst i förhållande till aktievärderingen och räkna framåt några år i tiden.

År 2018 växte vinsten per aktie med 42 % och 2019 med 80 % och än så länge under 2020 med 72 % (siffror som vinst per aktie enligt Börsdata).

Vinsten per aktie är enligt börsdata 15 kr. Om vi antar att Evo under kommande tre år kommer kunna fortsätta växa vinsten med 70%, 60 % och 50 % per år kommer vinsten vara 61 kr per aktie och då handlas aktien till P/E 14 givet att aktiekursen står still. Det kan så klart kännas dyrt idag att köpa en aktie till P/E 60, men när vinsten växer så starkt som den gör för detta bolag krymper värderingen väldigt snabbt om man spolar fram några år. Givet att mina antaganden om vinsttillväxt ovan stämmer ska aktiekursen UPP, ett P/E på 14 är helt orimligt lågt för en vinst som växer så kraftigt.

Även vid ett mer konservativt antagande om 40 % vinsttillväxt per år i 3 år landar på P/E på 21, vilket är orimligt billigt för ett bolag som trots allt växer vinsten med 40 % per år!

Visserligen innehåller mina antaganden ovan att konkurrensen uteblir och att marginalen inte förändras dramatiskt, så man ska akta sig för att räkna allt för långt in i framtiden. Min enda poäng är egentligen att en vinst som växer kraftigt faktiskt förtjänar ett högt P/E-tal. Så lägg inte energi på att granska mina antaganden om vinsttillväxt, jag vill bara poängtera att det inte krävs många år av tillväxt för att värderingen snabbt ska komma ner.

En option som finns i denna aktie är en dubbelnotering i USA, då skulle jag inte bli ett dugg förvånad som aktiekursen ökar kraftigt, där upplever jag inte att investerarna är så fixerade vid ESG.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar