tisdag 26 januari 2021

Jag tror väldigt mycket på Kindred framöver

Jag köpte mina första aktier i Kindred den första juli 2019 och strax därefter kom en vinstvarning och dålig kvartalsrapport från bolaget och jag hamnade snett direkt. Bolagets VD Henrik Tjärnström ingav dock förtroende på presentationen av kvartalsrapporten och han själv köpte dessutom fler aktier i samband med denna nedgång sommaren 2019.

Jag fortsatte att köpa aktier och hamnade mer och mer snett men såg samtidigt stort värde i aktien, därefter slog Corona till med full kraft och aktien hamnade verkligen i källaren, den 19 mars 2020 köpte jag aktier för 28,89 kr per aktie. Därefter har ju aktien i princip gått uppåt oavbrutet och jag har löpande fortsatt köpa aktier.

Jag ser fallet i aktien som skedde som en konsekvens av två huvudsakliga orsaker, dels regleringen i Sverige (i kombination med lite böter) och det faktum att fonder av ESG-skäl sålt aktier rakt ut på börsen oavsett pris eller läge. 

Mitt innehav uppgår i dagsläget till 779 aktier och innehavet utgör i dagsläget 10,35 % av min portfölj.

Så som jag ser Kindred har de en väl uppbyggd verksamhet i Europa sedan tidigare som fortsätter tuffa på och generera pengar direkt till oss aktieägare. Visserligen föreligger alltid risk för regleringar men i slutändan kommer staterna vara intresserade av så stora skatteintäkter som möjligt så alla regleringar kommer att hamna på en "lagom och rimlig nivå" så att inte spelarna hamnar hos oreglerade aktörer. Enskilda undantag kan så klart förekomma.

Därutöver sker en stor satsning i USA, där Kindred är med och satsar hårt. En allt större del av USA håller på att öppna upp och även om det som investerare är lätt att överskatta utvecklingen de närmaste åren tror jag att USA på 5 - 10 års sikt kommer utvecklas oerhört starkt, där Kindred via sin kunskap/erfarenhet från Europa kommer bli en stark aktör även i USA.

Min syn är alltså att Kindred är ett riktigt bra tillväxt-case, samtidigt som vinsterna från de etablerade marknaderna kan göra bolaget till ett utdelnings-case också. Jag skulle dock gärna se att Kindred använder en del av vinsterna till återköp, jag tror att det är en aktivitet som skulle gynna bolaget och aktieägarna mycket på sikt.

Jag ser aktien som fortsatt köpvärd och kommer fortsätta öka framöver.

Utöver de anledningar till att äga aktien som jag listar framöver finns det trevliga optioner så som en dubbelnotering i USA, ökat ägande från amerikanska investerare eller rent av ett bud/utköp av bolaget. Jag tror att en dubbelnotering i USA i samband med att Kindred blir en stor aktör på amerikanska marknaden skulle leda till en kraftig uppvärdering av aktien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar