tisdag 12 april 2016

Delårsrapport Industrivärden Q1 2016

Idag låg Industrivärdens delårsrapport för första kvartalet och väntade på mig när jag kom hem från jobbet.

Jag gillar verkligen bolaget och tycker att den senaste utvecklingen har varit i helt rätt riktning så jag tog mig tid och läste igenom hela rapporten ganska noggrant.

Vad Helena Stjernholm (bolagets VD) verkligen poängterar om och om genom rapporten är att Industrivärdens skuldsättning har minskat. Totalt har skuldsättningen minskat från 15 % till 12 %, en minskning med 3 %-enheter, eller från 13,16 miljarder till 10,12 miljarder.

Amorteringen av lånen har möjliggjorts genom att aktier har sålts för 1,5 miljarder. Övrig amortering vet jag inte hur den har finansierats, men jag misstänker via erhållna utdelningar från aktieinnehaven.

Totalt har Industrivärden minskat sitt innehav i följande bolag (presenteras storleksmässigt med största förändringen först): SCA B, SHB A, Skanska B, ICA Gruppen och "Övrigt". Man har också ökat sitt innehav i SSAB med 100 miljoner kronor.

Den sänkta skuldsättningen i kombination med den nya skuldsättnings- och utdelningspolicyn har lett till att Standard & Poor´s har ökat Industrivärdens kreditbetyg ett steg till A/Stable/A-1. Exakt vad detta innebär vet jag inte men jag tror att man kan utläsa att "bolagets kapacitet att leva upp till sina ekonomiska åtaganden är starkt" (min översättning och min egna tolkning).

Det skrivs också en hel del om det ökade substansvärdet i Industrivärden, jag har dock inte analyserat dessa siffror så noga utan har istället fokuserat på att delårsrapporten som helhet fokuserar på långsiktighet, stabilitet och sänkt skuldsättning.

Jag gillar verkligen rapporten och bolaget och känner mig trygg med att ha bolaget i portföljen.

Jag har ännu inte bestämt mig för om jag ska delta på årsstämman eller ej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar