onsdag 6 april 2016

Vilka fler bolag kan jag tänka mig att köpa under 2016?

Följande bolag ingår idag i min portfölj:
  • ABB
  • Colgate Palmolive
  • Deere & Co
  • H&M
  • Industrivärden
  • Investor
  • J&J
  • Kopparbergs
  • Latour
  • Lundbergföretagen
  • PepsiCo
  • P&G
  • Realty Income
  • Sampo
Följande bolag har jag aviserat att jag vill köpa under 2016:
  • Fenix Outdoor
  • HEBA (dock inte helt fastställt)
Frågan är dock om det är några fler bolag jag vill köpa in i portföljen under 2016? Som mål för år 2016 har jag dels angivit att inget bolag ska utgöra mer än 10 % av portföljen och dels att exponeringen mot Svenska bolag ska dominera, och dagens valutaexponering mot SEK är 54 % vilket jag inte anser uppfylla målet. Kortfattat bör jag ta in lite fler bolag i portföljen och de bör vara Svenska. Utifrån den lista på bolag som jag presenterade i inlägget med mina mål för 2016 finns bland annat följande bolag med:
  • Alfa Laval
  • SCA
  • Axfood
  • Öresund
  • Kinnevik
  • Avanza
  • Handelsbanken
  • Nibe
  • SKF
  • Atlas Copco
Tanken var att dessa bolag ska analyseras lite lätt och om något verkar intressant så ska det plockas in i portföljen på prov så att jag kan lära känna bolagen lite närmare.

Jag har som bekant ingen direkt kunskap kring att göra bra bolagsanalyser, men jag tänker mig att jag i en liten serie av inlägg går igenom respektive bolag lite lätt med hur deras verksamhet ser ut, vilka huvudägare som finns, vinstutveckling, skuldsättning osv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar