tisdag 19 april 2016

Snabb analys: Nibe

Om bolaget

NIBE Industrier är ett värmeteknikföretag som bedriver verksamhet inom tre olika affärsområden:
  • NIBE Element: Tillverkning av komponenter och system för elektrisk uppvärmning.
  • NIBE Energy Systems: Tillverkar villavärmeprodukter, som värmepumpar, varmvattenberedare och villapannor.
  • NIBE Stoves: Tillverkar brasvärmeprodukter, som braskaminer, murspisar, kakelkaminer, gjutjärnskaminer, kakelugnar och braskassetter. Försäljning sker huvudsakligen på den Europeiska marknaden och främst i Norden, som stod för 51% av omsättningen.
Största ägare

Nuvarande och tidigare styrelse & ledning: 48,14 %
Melker Schörling: 20,13 %
Alecta Pensionsförsäkring: 3,07 %

Det finns alltså starka ägare i bolaget.

Risker

  • Nya lagar, myndighetsbeslut, energiskatter etc med för snäv tidshorisont
  • Nya teknologier utanför bolagets nuvarande kompetens
  • Nya distributionskanaler
  • Minskad byggnationsnivå
  • Låga gas- och oljepriser innebär fortsatt användning av fossila energislag
  • Artificiellt höga elpriser på flera marknader

Skuldsättning

Soliditet: 39,9 %
Omsättningstillgångar: 5 811 Mkr
Långfristiga skulder: 8 723 Mkr
Kortfristiga skulder: 2 453 Mkr
Omsättningstillgångar / totala skulder: 52 %

Bolagets mål är att soliditeten inte ska understiga 30 %.

Omsättning

Stigande omsättning de senaste 10 åren: Ja.

Vinst

Vinst varje år senaste 10 åren: Ja.
Stigande vinst senaste 10 åren: Ja.

Utdelning

Direktavkastning: 1,23
Utdelningsandel: 29,9 %
Utdelning senaste 10 åren: Ja.
Stigande utdelning de senaste 10 åren: Ja.

Utdelningsandelen har legat kring 30 % och bolagets mål är att dela ut mellan 25 - 30 %.

Värdering:
P/E: 24,18
P/S: 2,26
Kurs/eget kapital: 4,10

Forskning och Utveckling

Beroende av FoU: Ja.
Andel av omsättning till FoU: 350 Mkr / 13 243 Mkr = 2,6 %

Övriga anmärkningar

Nej, inget som jag har hittat.

Sammanfattning

Jag gillar Nibe som bolag och då de sysslar med energieffektivisering vilket är ett område jag tycker om och är väldigt intresserad av. Detta i sig innebär att jag kan vara något för positiv till bolaget och inte se helt objektivt på den fakta jag granskar.

Övriga analyser

Jag har, efter det att jag gjorde min egen analys, tagit del av följande analyser:
Placera
Spartacus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar