söndag 3 april 2016

Planerade inköp april 2016

Så var det återigen dags att planera för i vilka bolag jag ska köpa aktier under kommande månad.

Förra månaden köpte jag i H&M (nu 15 % av portföljen), Investor (nu 13 % av portföljen), Industrivärden (nu 6 % av portföljen) och Lundbergföretagen (nu 5 % av portföljen).

Jag avser denna månad köpa aktier för 6 000 kr plus förra månadens rest på 165 kr. Utdelningarna denna månad kommer från PepsiCo (ca 29 kr netto), Realty Income (ca 49 kr netto) samt Lundbergföretagen (ca 80 kr) vilket resulterar i att jag ska köpa aktier i april för totalt 6 322 kr.

Jag kommer denna månad fortsätta att öka mitt innehav i Svenska befintliga bolag, jag avser att i april köpa:
  • Ca 13 aktier i ABB (ca 2000 kr)
  • Ca 14 aktier i Industrivärden (ca 2000 kr)
  • Ca 7 aktier i Investor (ca 2000 kr)
Om något ypperligt köptillfälle uppstår kommer jag att köpa aktier för ytterligare 2 000 kr.

De planerade inköpen kommer att resultera i att mina årliga utdelningar ökar med ca 221 kr.

Nästa månad (maj) kommer jag sannolikt att plocka in minst ett nytt bolag i portföljen (Fenix Outdoor), men denna månad bygger jag vidare på mina befintliga innehav. Investor börjar komma upp på en nivå där det är dags att bromsa investeringarna i bolaget på ett tag, precis som med H&M och Realty Income som utgör en liten för stor del av portföljen. Visserligen rör det sig fortfarande om relativt små belopp, men riskhantering är fortfarande en viktig detalj. Även om jag känner mig trygg i bolagen ska jag så klart planera för att eventuella oklarheter i redovisningen osv kan inträffa vilket medför att bolagen kanske inte var så bra som jag trodde. På sikt ska inget bolag få utgöra så stor del i portföljen som dessa tre bolag nu gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar