tisdag 20 augusti 2019

2 månadsköp i dollar under hösten?

Jag har i ett tidigare inlägg aviserat att jag avser göra 2 månadsköp i dollar nu under hösten.

Det ena köpet blir en påfyllning i befintliga innehaven PepsiCo & J&J och det andra köpet blir 2 nya aktier nämligen Iron Mountain och General Mills.

Vad som känns lite surt är att dollar är riktigt dyr mätt i SEK just nu, i grafen nedan noterar jag att dollarn knappt varit så här dyr sedan 2002.


Man ska inte underskatta valutarörelse, absolut inte. Om vi tar exemplet med Iron Mountain som jag köper för den höga direktavkastningens skull och antar att aktiekurs och utdelning hålls helt oförändrade samtidigt som dollarkursen vänder ner från nuvarande kurs på 9,6 ner till 6 kr likt 2008 så kommer min investering tappa 37,5 % samtidigt som direktavkastningen på min ursprungliga investering sjunker från nuvarande 7,9 % till 4,9 %.

Framtida valutarörelser är dock helt omöjliga att förutspå. En sak är dock säker, Sverige har en lång historia bakom sig med devalveringar och sänkt valutakurs. Om man ska utgå från historisk data för att lägga strategier in i framtiden tror jag att det är en bra idé att inte ha 100 % exponering mot SEK.

Om dagens dollarkurs kommer utmärka sig som ovanligt billig, ovanligt dyr eller ett nytt normalpris har jag ingen aning eller uppfattning om. Jag fortsätter sprida mina köp mellan olika valutor och sprider ut mina köp över tiden vilket bör medföra att höga/låga valutakurser tar ut varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar